De kracht van webshopsampling: 4 voorbeelden

Webshopsampling is een handige manier om producten te samplen. Juist in deze periode,  wanneer niet alle winkels geopend zijn. Het samplen bij online webshops is de laatste jaren steeds populairder geworden en naar verwachting zal deze populariteit de komende jaren toenemen. In deze blog leggen we uit wat webshopsampling precies is en wat de voordelen zijn. Hierna geven we vier voorbeelden van geslaagde webshopsampling campagnes.

Webshop-sampling

Wat is webshopsampling?

Webshopsampling is het toevoegen van een gratis sample bij een bestelling op een webshop. Net als bij de andere vormen van sampling is ook bij webshopsampling de match met het verstuurde product erg belangrijk. Op deze manier kun je de juiste doelgroep bereiken en iets extra’s bieden. Eigenlijk zijn er bij deze vorm van sampling drie winnaars. De webshop kan zijn klanten verrassen met een gratis product, het merk van het gesamplede product kan zijn product onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep en de consument is aangenaam verrast met een leuk extraatje.

Naast het samplen leent webshopsampling zich goed voor het verkrijgen van feedback. Bij de sample kan ook een flyer worden geleverd, met een link naar de Consumer Insights Application (CIA). Hier kunnen consumenten hun feedback geven over het product. Met deze informatie kan het product verbeterd worden. 

De voordelen van webshopsampling

Hoewel webshopsampling al kan zorgen voor een tevreden consument, webshop en merk, heeft het nog een aantal andere voordelen. Met webshopsampling: 

    • Kun je grote hoeveelheden samplen in een korte periode. Zeker bij webshops die veel producten per dag verzenden, kun je snel een groot deel van je doelgroep bereiken.
    • Heb je weinig kosten. Een volledige stand op locatie met 5 mensen die samples uitdelen? Dat kan flink in de kosten oplopen. Bij webshop lopen de kosten niet snel op. De verzending van de samples wordt vaak betaald door de webshop. Ook heb je geen extra kosten aan een promotieteam, stand of andere zaken.
    • Kun je op basis van verzamelde feedback de marketingplannen beter afstemmen. Door middel van de CIA krijg je als merk inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep. Op basis van deze inzichten kunnen de marketingplannen aangescherpt worden of kan het product een upgrade krijgen.

4 voorbeelden van webshopsampling campagnes

Om je een duidelijk beeld te geven van webshopsampling, hebben we hieronder vier voorbeelden verzameld.

1: Johnny Doodle bij Sneaker District

Hoe bereik je vrouwen tussen de 25 en 44 jaar tijdens COVID-19? Doordat consumenten niet lekker een middagje konden winkelen, steeg het aantal online aankopen enorm. Sinds het uitbreken van het coronavirus is de omzet van webshops met zestig à zeventig procent gestegen, zo laten nieuwe cijfers van GfK zien. De doelgroep van Johnny Doodle kon worden bereikt met het samplen van een lekkere chocoladereep bij iedere online aankoop van schoenen van Sneaker District. 

2: Mentos bij Studystore

Mentos Say Hello is de ideale ijsbreker. Op ieder snoepje staat namelijk een leuke emoticon. Iedere student kan wel een goede pauze gebruiken tijdens het studeren, zeker wanneer hier lekker snoepgoed bij komt kijken! Bij iedere bestelling van studiemateriaal bij Studystore ontvangt de consument een gratis sample. Deze sampling campagne is een perfect voorbeeld van ‘moment sampling’. Het snoepgoed wordt namelijk gesampled als de doelgroep hier ook daadwerkelijk behoefte en tijd voor heeft, namelijk tijdens het studeren. Deze goede aansluiting op het gebruiksmoment maakt dit een zeer geslaagde webshopsampling campagne.

 

3: Oasis bij Lillefant

Lime Factory heeft voor Oasis een sampling campagne opgezet bij de webshop van Lillefant. Oasis Aquafruit is ideaal om mee te nemen naar school, voor kinderfeestjes of om zelf lekker thuis op te drinken. Consumenten ontvangen Oasis Aquafruit bij elke online bestelling bij kids mode retailer Lillefant. De specifieke doelgroep wordt succesvol bereikt, namelijk ouders met jonge kinderen. Op de flyer staat de Consumer Insights Application gecommuniceerd met een leuke win-actie.

4: Lipton bij Hello Fresh

Wie lust er geen verfrissend drankje tijdens het koken of bij het eten van een lekkere maaltijd?  Lime Factory heeft voor Lipton een sampling campagne opgezet bij Hello Fresh. Bij online bestelling van een maaltijdpakket, ontvangt de consument twee gratis Lipton Herbal samples, inclusief flyer. De actie wordt middels de flyer, inclusief win-actie, gecommuniceerd.

Bekijk de mogelijkheden voor webshop sampling

Het is duidelijk dat veel producten baat kunnen hebben bij webshopsampling. Wil je meer weten over de mogelijkheden van webshopsampling? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

Laat een reactie achter