Focus op massa

Consumenten geven nog steeds de voorkeur aan de ‘touch-and-feel’-ervaring voordat ze een nieuw product kopen. Daarom is sampling een van de krachtigste routes om te gebruiken voor conversie, met name voor FMCG-categorieën.

Wil jij graag het grote publiek kennis laten maken met jouw product? Het kan zijn dat je doel is om veel consumenten te bereiken binnen een bepaalde tijd. Wanneer dit jouw uitgangspunt is, raden wij je aan om de focus op de massa te leggen.

Sampling kan de penetratie van jouw merk verhogen. Door gratis samples uit te delen kan men het aantal mensen dat het product proberen doen stijgen. Nog een voordeel van sampling is dat de aandacht voor het product en het onthouden van de specifieke kenmerken relatief hoog is tijdens het testen van een product. Als de penetratie groeit, groeit ook jouw volume. Let op, eenmalige penetratie zegt nog niet veel, want het gaat om herhaling en het binden van het aantal kopers aan jouw merk.

Focus op de massa betekent niet dat de focus op iedereen gericht moet zijn, evenmin dat iedereen hetzelfde behandeld moet worden. Het betekent het begrijpen van het onderscheid in jouw markt en de verschillen die ertoe doen om het bereik te maximaliseren zonder de voordelen van de massa weg te halen.

Een voorbeeld hiervan is de sampling campagne die we voor Herbamare hebben opgezet. De sampling campagne vond plaats bij verschillende Jumbo vestigingen, groentemannen, Ontbijtservice.nl en kookwinkel de Meesterslijpers. Dankzij deze grote campagne werd de focus op de massa gelegd, terwijl ook tegelijkertijd een specifieke doelgroep werd aangesproken, namelijk de bewuste shopper.

Benieuwd wat voor een sampling campagne bij jou past? Neem een kijkje in ons portfolio of neem contact met ons op en ontdek de vele mogelijkheden!