Herengracht 562, 1017CH Amsterdam, The Netherlands

Geld terug acties: waarom ze zo krachtig zijn

Geld terug actie Maoam

Geld terug acties zijn een krachtig marketingmiddel om mensen kennis te laten maken met je product. Ze staan ook wel bekend als cashbacks. Bij een cashback kan de consument een product in de winkel kopen en vervolgens kan hij of zij het aankoopbedrag (gedeeltelijk) terugkrijgen door de kassabon te uploaden. Er zitten verschillende voordelen aan zo’n cashback actie. In dit artikel leggen we uit waarom cashbacks zo krachtig zijn.

Drempelverlagend

Een geld terug actie werkt drempelverlagend. Wanneer een consument jouw product wel kent, bijvoorbeeld door het in de winkel gezien te hebben of op social media, is het niet vanzelfsprekend dat hij of zij jouw product ook gaat kopen. Redenen hiervoor zijn trouw zijn aan een ander merk, niet bekend zijn met het soort product, of een te hoge prijs. Of misschien wel een combinatie van deze redenen. Dit zijn drempels van de consument die je moet proberen weg te nemen. Hier kan je een geld terug actie goed voor inzetten. Omdat de consument het aankoopbedrag terugkrijgt wordt er sneller tot aankoop overgegaan. De bovengenoemde twijfels zijn weggenomen door de belofte dat zij het geld terug kunnen krijgen.

Verhoog de rotatie

Een geld terug actie werkt perfect voor het verhogen van de rotatie. Tijdens de looptijd van de actie zal de rotatie bij zowel bestaande als nieuwe klanten enorm toenemen. Dit komt doordat de drempels waar we het net over hadden zijn verlaagd. Bij een te lage rotatie kan je je schapruimte kwijtraken. Daarom wil je als brand manager natuurlijk dat de rotatie van jouw product zo hoog mogelijk is.  Wanneer de rotatie van jouw product al een langere tijd aan de lage kant is, kan je een geld terug actie inzetten om te voorkomen dat je je plekje in de winkel kwijtraakt.  Daarnaast kan je een geld terug actie ook inzetten om de band met de retailer te versterken.

Meer herhalingsaankopen

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de consument jouw product vaker gaat kopen. Doordat de consument het hele aankoopproces doorloopt tijdens een geld terug actie, zijn ze eerder geneigd om over te gaan tot een herhalingsaankoop. De consument weet nu waar het product ligt en hoeveel het product kost. Ook heeft de consument het product al een keer geprobeerd, dus de drempels die er eerst waren zijn nu verlaagd, of zelfs verdwenen. 

Verzamel data

Data is everything. Een ander voordeel aan een geld terug actie is dat je er relevante data mee kan verzamelen. Bij het uploaden van de kassabon moet de consument bepaalde gegevens achterlaten. Het begint al bij het e-mailadres, dit is hét moment om te vragen of ze geïnteresseerd zijn in andere marketing uitingen. Bij Lime Factory bieden we geld terug acties aan via ons eigen platform Kassabonkorting. Tijdens een geld terug actie verzamelen we verschillenden gegevens. Hierbij valt te denken aan leeftijd, aankoopdatum, aankoop winkel en verdeling per product. Naast deze gegevens is het mogelijk om onze Consumer Insight Application hieraan te koppelen. Hiermee kan je inzichten zoals productwaardering en herhalingsaankopen meten. Daarnaast hebben wij een database opgebouwd tijdens onze campagnes, die het mogelijk maakt om heel gericht te targeten op een bepaalde doelgroep. Door deze data in te zetten kunnen we nog betere resultaten behalen.

Goed te combineren met andere activaties

Wist je dat geld terug acties goed te combineren zijn met andere activaties? Je kan je actie namelijk koppelen aan een online activatie, bijvoorbeeld een influencer campagne. Daarnaast is het mogelijk om een geld terug actie combineren met andere winkelvloer activaties zoals sampling of plaatsing van displays. Wanneer je een geld terug actie combineert met sampling en/of met displays kan er een nog beter resultaat worden behaald. Dit noemen wij een allround activatie campagne. Doordat je verschillende elementen combineert, versterken ze elkaar. Heb je bijvoorbeeld als doel om meer awareness te creëren en de rotatie te verhogen? Dan kan je eerst een sampling campagne inzetten. Vervolgens plaats je displays in de winkels. Hiermee wordt de awareness verhoogd. Aanvullend hierop eindig je met een geld terug actie. Doordat de awareness in de voorgaande weken is verhoogd, zal de rotatie tijdens de geld terug actie ook toenemen.  Wij hebben een allround activatie campagne voor MAOAM gedaan, waarbij we een mooi resultaat hebben behaald. Hoe wij dit hebben gedaan lees je hier.  

Sky is the limit

Wist je dat je verschillende kanten op kan met een geld terug actie? Zo kan je je actie plaatsen op een platform zoals Kassabonkorting, maar je kan er ook voor kiezen om een actie vanuit jouw merknaam op te zetten. Wij kunnen dit doen door de geld terug actie te integreren in jullie eigen online omgeving. Maar geld terug acties kunnen nog veel verder gaan! Wist je dat er veel data te halen valt uit de ingediende kassabonnen? Er bestaan technologieën waarmee je de kassabon kan analyseren. Zo kan je bijvoorbeeld analyseren welk product er het meest wordt gekocht naast het actie product. De bon kan ook inzicht geven in de vraag ‘gaan mensen speciaal naar de winkel voor een cashback, of combineren ze dit tijdens hun wekelijkse boodschappen?’. Zo kan je dus inzicht krijgen in het shopgedrag van de consument.

Hulp nodig? 

Heb je hulp nodig met het opzetten van een geld terug actie?  Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij denken graag met je mee.

Laat een reactie achter