Herengracht 562, 1017CH Amsterdam, The Netherlands

Is gratis sampling wel zo gratis?



De laatste tijd krijgen wij steeds vaker te horen dat men wel wil samplen, maar alleen als het gratis is.
Eigenlijk wil men hiermee zeggen dat men geen extra kosten wil betalen bovenop de kosten van de sample, maar is die gratis sampling wel zo’n goed idee?

Het antwoord hierop zal niet altijd even makkelijk zijn en zal sterk verschillen per product en per sampling methode.

Eén van de belangrijkste factoren die kan helpen bij het beantwoorden van deze vraag is het percentage van de samples dat bij de juiste doelgroep komt. Zeker als de kostprijs van de sample hoog is, kan dit tot interessante inzichten leiden.

We zullen dit toelichten aan de hand van een rekenvoorbeeld waarin we de ROI per sampling actie gaan bepalen. Wij maken hierbij gebruik van de sampling calculator, zoals beschreven in het artikel return on investment bij sampling.
Laten we als voorbeeld een  product nemen met een kostprijs van 0,50 euro en een marge van 0,50. Het verwachte aankooppercentage na sampling is 30% en gemiddeld koopt men het product 6 keer.

Bij het gratis sampling concept komt 60% bij de doelgroep, bij het betaalde sampling concept komt 90% bij de doelgroep.

Gratis sampling Doelgroep sampling Probeer het zelf
1. Kosten sample € 0,50 € 0,50
2. Kosten sampling per sample € 0,00 € 0,25
3. Aantal samples 5.000 5.000
4. Vaste kosten € 0,00 € 0,00
5. Percentage gebruik 60,00% 90,00%
6. Aankooppercentage door sampling 30,00% 30,00%
7. Gemiddeld aantal aankopen 6 6
8. Marge product € 0,50 € 0,50
Totale kosten € 2.500 € 3.750 {{vm.totalekosten() | currency}}
Total opbrengst € 2.700 € 4.050 {{vm.totaleopbrengst()| currency}}
ROI € € 200,00 -€ 50.000,00 {{vm.roi()| currency}}
ROI % 8,00% -40,98% {{vm.roipercentage() | number :2 }}%

Oftewel een gratis concept waarbij de doelgroep niet optimaal wordt bereikt levert in dit geval mindere resultaten op dan het betaalde concept waar de doelgroep veel beter wordt bereikt. Als we kijken naar het bereiken van de juiste doelgroep, zou het in sommige gevallen dus toch uit kunnen om een kleine fee te bepalen. Maar de keuze is natuurlijk aan jou.

Als het gaat om zogenaamde THT producten of een product wat uit de markt wordt genomen kan het een goede optie zijn, maar in dit geval kunnen we eigenlijk niet meer spreken van sampling.
Verder kan het ook makkelijk zijn om aan gratis sampling mee toe doen, aangezien er geen ‘gedoe’ is met ordernummers, facturen en betalingen…

Veel succes met jouw keuze!

 

Laat een reactie achter