Herengracht 562, 1017CH Amsterdam, The Netherlands

Marktonderzoek d.m.v. sampling: stappenplan

Marktonderzoek

Wil je meer te weten komen over de markt voor jouw product? Dan is het verstandig om een marktonderzoek te doen. Hierbij verzamel je informatie over de mogelijke markt en je potentiële klanten. Zo kom je meer te weten over vraag en aanbod en kun je vervolgens bepalen hoe jouw bedrijf hier het beste op in kan spelen.

Een goede manier om marktonderzoek te doen is via een sampling campagne. Door middel van sampling kun je het volgende achterhalen: het gebruik, de productwaardering, wat consumenten van je product vinden, de merk/ productbekendheid en de herhalingsaankoop intentie. Ook is het mogelijk om je product te vergelijken met andere producten in dezelfde categorie.

Wil je hier meer over weten? Lees dan verder!

Kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek

Wanneer je hebt besloten om marktonderzoek te gaan doen, kun je kiezen voor een kwalitatief of kwantitatief marktonderzoek. Kwalitatief marktonderzoek wordt meestal gedaan bij een brede onderzoeksvraag, kwantitatief bij een smalle vraag.

Heb je nog geen definitief product? Kies dan voor kwalitatief onderzoek en kom er via focusgroepen en concept-testen achter hoe je het product het beste op de markt kunt brengen en voor welke doelgroep het geschikt is.

Heb je al wel een product? Dan is een kwantitatief onderzoek met behulp van sampling en het inzetten van het feedbackprogramma van Lime Factory geschikt. Hierbij geef je potentiële klanten een sample van jouw product en neem je daarna een (kleine) vragenlijst af. Het voordeel hiervan is dat je de consumenten kunt volgen over de tijd heen. Je kunt ze na een aantal maanden weer een paar vragen stellen en kijken of de intenties ook daadwerkelijk gedrag zijn geworden.

Lime Factory kan je hierbij helpen. Wij verzorgen het zogeheten feedbackprogramma waarin we alle deelnemers na afloop van de sampling campagne vragen stellen over de daadwerkelijke aankopen sinds de sample. Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan voor Sportlife via de website: www.watvondjijervan.nl/sportlife. Op deze website vragen wij de deelnemers wat ze vonden van de ontvangen sample. Het invullen duurt nog geen twee minuten en ze maken kans op een verrassingspakket waardoor de respons wordt verhoogd.

marktonderzoek sampling

Sampling meetbaar maken

Je zult je misschien afvragen hoe je zo’n marktonderzoek met behulp van sampling dan precies moet doen. Want hoe kun je sampling meetbaar maken?

Met het feedbackprogramma van Lime Factory gaan we als volgt te werk: wij maken sampling meetbaar door na de ontvangst van de sample een aantal vragen te stellen aan de gebruiker van het product. Dit kan direct na de ontvangst maar ook pas na een aantal maanden om het daadwerkelijke gedrag te meten.

Deze vragenlijst kun je online afnemen maar ook mondeling via de telefoon. Voor het verkrijgen van de doelgroepgegevens werkt online vaak beter omdat je dan meteen de juiste gegevens hebt. Je kunt de doelgroep online bereiken via een link op een flyer of, wanneer het e-mailadres bekend is, een e-mail sturen. Deze laatste optie is de meest ideale omdat de respondenten, naar onze ervaring, dan het meest geneigd zijn om de vragenlijst in te vullen.

Hoe hoger de redemptie, hoe beter je de sampling meetbaar kunt maken. Met redemptie bedoelen we het percentage dat na het ontvangen van het onderzoek, deze ook daadwerkelijk invult. De redemptie via flyers is vaak een stuk lager dan online. Deze lage redemptie kan voorkomen worden door een goede call to action, zoals het uitdelen van een korting of prijs.

Stappenplan voor marktonderzoek met sampling

Om je een eind op weg te helpen met het marktonderzoek voor jouw product hebben wij een stappenplan opgesteld.

1. Bepalen wat je wilt weten

Bedenk voordat je het onderzoek uitzet goed wat je precies wilt weten.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Productwaardering
  • Merkbekendheid
  • Penetratie
  • Aantal aankopen per maand

Dit kun je ook doen voor verschillende productvarianten. Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat de doelen zijn, kun je hier gericht onderzoek naar doen.

2. Bepaal de doelgroep

Vervolgens is het belangrijk om de doelgroep te bepalen. Wie zijn jouw potentiële klanten en wat wil je met het onderzoek bereiken? Hoe beter je dit in kaart kunt brengen, hoe meer het onderzoek zal opleveren.

Wanneer je random samples uitdeelt, zal je uiteindelijk niet zo veel aan de resultaten van het onderzoek hebben.

3. Bereik de doelgroep op de juiste manier

Wanneer je eenmaal de doelgroep hebt bepaald, is het de kunst om deze te bereiken. Kijk hierbij goed naar de leeftijd, interesses en het gedrag.

Bepaal vervolgens of je het onderzoek online of offline afneemt en welke gegevens je dan moet vragen. Doe je het bijvoorbeeld via een flyer, zet dan de link naar een website hierop. Doe je het online? Dan is het handig als iemand zijn of haar e-mailadres achterlaat.

marktonderzoek sampling

4. Zorg voor een goede redemptie

Om bruikbare resultaten te verkrijgen, is het belangrijk om te zorgen voor een goede redemptie. Dit houdt in dat je voldoende resultaten binnen krijgt in relatie tot het aantal verstuurde onderzoeken. Bedenk van tevoren hoeveel samples je inzet en hoeveel personen je daarmee minimaal wilt bereiken.

5. Test verschillende vormen van sampling

Het bepalen van de juiste sampling voor jouw product kan best lastig zijn. Het is daarom ook niet gek om eerst een aantal verschillende vormen te testen. Test welke vorm van sampling het beste werkt op verschillende kanalen en/of locaties. Bereik je hiermee verschillende doelgroepen of krijg je andere resultaten?

Door deze vorm van marktonderzoek kun je op lange termijn meten welk kanaal het beste werkt voor jouw product.

6. Verzamel de resultaten

Tot slot is het na het uitvoeren van het onderzoek tijd om de resultaten te verzamelen en inzichtelijk te maken. Pak je doelen van het begin er weer bij en bekijk welke verwachtingen zijn uitgekomen en welke niet.

Zo krijg je een goed overzicht van de doelgroep en hun behoeftes. Maak gebruik van de resultaten om jouw product op de best mogelijke manier in de markt te zetten.

Sampling uitbesteden aan Lime Factory

Wil je meer informatie over marktonderzoek met behulp van sampling? Of ben je benieuwd naar eerdere onderzoeken die Lime Factory heeft gedaan? Neem dan even contact met ons op via de website. Wij helpen je graag verder!

Laat een reactie achter