Herengracht 562, 1017CH Amsterdam, The Netherlands

5 veelgemaakte fouten bij online activaties

Method

Online aanwezigheid wordt steeds belangrijker. Wanneer je als merk wil groeien op het gebied van social media volgers, nieuwsbrief inschrijvingen, de awareness wilt verhogen, of meer traffic naar je website wil genereren, kun je een online activatie inzetten. Een online activatie is een krachtige tool waarmee je interactie tussen de consument en je merk kan creëren. Hierbij wil je natuurlijk dat de conversie zo hoog mogelijk is. Toch worden er veel fouten gemaakt die een negatieve invloed op de conversie kunnen hebben. Daarom vertellen we in deze blog hoe je het vooral niet moet doen en geven we tips over hoe het wel moet.

De activatie niet aanjagen

Zonder traffic is er ook geen conversie, zo simpel is het. Heb je een hele gave online activatie opgezet, maar komt er niemand op de actiepagina? Dan zou het kunnen dat je de actie niet voldoende hebt gepromoot. Je online activatie kan je gemakkelijk aanjagen door het inzetten van advertenties via social media en Google. Daarnaast heb je zelf vaak een groter bereik dan je denkt. Afhankelijk van je doel, kan je misschien ook veel bereiken met je eigen media kanalen. Je traffic kan aanzienlijk omhoog gaan wanneer je het op je website, op social media, of in een nieuwsbrief plaatst.

Te veel boodschappen in een campagne

Je hebt eindelijk de aandacht van de consument te pakken. Maar niet voor lang, dus je boodschap moet meteen overkomen. Het is verleidelijk om meerdere boodschappen tegelijk te gaan communiceren, maar dit kun je beter niet doen. Het liefst wil je dat de consument je product gaat kopen, zich inschrijft voor de nieuwsbrief en je merk daarna ook nog even gaat volgen op al jullie social media kanalen. Dat snappen we heel goed, maar dit gaat helaas in stappen, verdeeld over verschillende campagnes. Voor elke campagne kies je één doel en hier pas je je communicatie op aan. Wanneer je doel eenduidig en helder is, zal de conversie ook hoger worden. Voeg je een tweede boodschap toe? Dan kan je rekenen op een 20% lagere conversie.

Een te hoge drempel

Less is more. Dit geldt ook zeker bij het aantal stappen dat de consument moet doorlopen bij een online activatie. Hoe meer invoervelden je toevoegt, hoe lager de conversie. Het liefst wil je zoveel mogelijk te weten komen over de consument, maar met te veel velden kom je alleen maar minder te weten, doordat het formulier minder vaak wordt ingevuld. Bedenk daarom goed wat je nu écht moet weten van je doelgroep om te voldoen aan de doelstelling en beperk dit tot maximaal 5 velden. Houdt hierbij rekening met de regelgeving vanuit de AVG, want je mag alleen relevante gegevens vragen en deze moeten worden opgenomen in je privacyvoorwaarden.

Riedel actiepagina EK actie

Dingen mooier maken dan ze zijn

Door niet aan de verwachtingen van de consument te voldoen kan de conversie ook stuk lager uitvallen. Bij deelname aan een activatie zijn er bepaalde verwachtingen. Deze komen vooral voort uit de communicatie van de actie. Communiceer je bijvoorbeeld dat de consument wat leuks kan winnen door deel te nemen aan een korte quiz? Zorg er dan voor dat de quiz ook maar een paar minuten duurt. Duurt hij ineens veel langer dan verwacht? Dan is de kans groot dat de consument halverwege afhaakt. Wanneer je het mooier maakt dan het is kan je meer traffic op je pagina krijgen, maar deze zullen niet tot conversies leiden. Zorg er daarom voor dat de verwachting zoveel mogelijk overeenkomt met de uitvoering.

Niet voldoende voordeel voor de consument

Met een online activatie probeer je er voor te zorgen dat de consument je product koopt, of bepaalde gegevens met je deelt. De consument doet dat pas als er voldoende voordeel in zit. Is het voordeel voor de consument niet groot genoeg? Dan heeft dit ook invloed op het resultaat van de activatie.

Loopt er bijvoorbeeld een grote, landelijke actie, waarbij één iemand kans maakt op € 500? Dan haken mensen al snel af. De kans dat ze iets zullen winnen is namelijk nogal klein. Daarom kun je er beter voor kiezen om 10 prijzen van € 50 weg te geven. De kans dat ze iets winnen is nu al een stuk groter. Daarnaast is de prijs groot genoeg. Ga je bijvoorbeeld voor 100 prijzen van € 5? Dan kan de conversie ook een stuk lager uitvallen, omdat de prijs niet aanlokkelijk genoeg is. Wat je in dit geval het beste kan doen is zorgen dat er één grote prijs te winnen is, maar dat elke deelnemer ook een kleine prijs wint, of dat de kans dat ze een prijs winnen redelijk groot is. Zo is de consument veel sneller geneigd om naar je actiepagina te gaan en zijn of haar gegevens met je te delen.

Hulp nodig bij je online acivatie? 

Nu weet je in ieder geval hoe je het niet aan moet pakken. Met deze inzichten kom je een heel eind met het opzetten van een succesvolle online activatie. Heb je hier nog vragen over, of kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We denken graag met je mee.

Laat een reactie achter