Hoe kun je sampling meetbaar maken?

Sampling meetbaar maken

Wanneer je als bedrijf een product in de markt wilt zetten, is sampling een goede manier om dit te doen. Om erachter te komen of het product ook aanslaat bij de doelgroep wil je de resultaten van de sampling natuurlijk graag weten. Het is alleen niet altijd gebruikelijk om een samplingcampagne te meten. In deze blog vertellen wij je daarom meer over hoe je sampling meetbaar kunt maken. Zo kun je jouw product nóg beter in de markt zetten!

Sampling meetbaar maken

Het meetbaar maken van een samplingcampagne was tot voor kort niet gebruikelijk. Samples werden vaak uitgedeeld zonder de reactie van de mogelijke doelgroep te meten. Tijdens evenementen liep de ontvanger van de sample gewoon weer verder en bij webshopsampling was er geen opvolging. Zo was er nooit informatie over de herhalingsaankoopintentie of de productwaardering.

Tegenwoordig kun je er als merk ook voor kiezen om contactgegevens te vragen bij het uitdelen van een sample. Dit gebeurt zowel op evenementen, in winkels als online. Bij evenementen of in winkels wordt dit gedaan bij samples die meteen gebruikt kunnen worden. Er worden dan na het gebruik een aantal vragen gesteld aan de ontvanger van de sample. Via een flyer kan er een oproep worden gedaan om online feedback te geven.

Wordt de sample verstuurd, dan krijgt de ontvanger een vragenlijst per e-mail. Hierin wordt hij of zij gevraagd naar de waardering van de sample en de mogelijke herhalingsaankoop. Op deze manier kunnen zowel offline als online sampling campagnes gemeten worden.  

sampling meten

Resultaten zichtbaar maken

Door een onderzoek uit te voeren onder de ontvangers van de sample, kun je dus de resultaten van jouw samplingcampagne zichtbaar maken. Door hen direct of na een bepaalde periode een vragenlijst te sturen, kun je meten welke resultaten er zijn geboekt. Hier kun je vervolgens een rapportage van maken op basis van persoonskenmerken zoals leeftijd of geslacht.

Ook kun je verschillende producten of productcategorieën vergelijken en hier waardevolle informatie uithalen. Naast het meten van de herhalingsaankoopintentie kun je ook vragen hoe vaak de consument het product daadwerkelijk heeft gekocht. Dan zie je ook de daadwerkelijke herhalingsaankoop. Hoe meer samplingcampagnes je doet, hoe beter je een analyse kunt maken. Hiermee kun je de volgende campagne vervolgens weer verbeteren.

Let er hierbij wel op dat het altijd belangrijk is om de toestemming van de consument te krijgen om de vragenlijst af te nemen en vervolgens om de resultaten te gebruiken in overzichten. Je kunt de consument echter verzekeren dat dit nooit op persoonlijk niveau zal zijn.

A/B testen

Een methode die ook interessant kan zijn tijdens het in kaart brengen van een samplingcampagne is een A/B test. Een A/B test is een onderzoeksmethode die meerdere  mogelijkheden meet en kijkt welke hiervan de beste is. Hierbij worden onderzoekseenheden in twee groepen verdeeld en krijgen ze allemaal een ander product te zien. Na de test kan gekeken worden welke test (A of B) het beste heeft gewerkt en het meest rendabel is.

Een voorbeeld van de inzet van een A/B test bij Lime Factory is door een onderzoek te doen na afloop van een kassabonkorting. Bij kassabonkorting wordt er een geldbedrag teruggegeven na de aankoop van een product. Door een aantal vragen te stellen op het moment dat de klant zijn geld terugkrijgt, kan er een vergelijking worden gemaakt tussen verschillende groepen consumenten of verschillende producten waarop korting wordt gegeven.

Een ander voorbeeld is het vergelijken van webshops binnen webshopsampling. Hierbij kun je vergelijken welke webshop tot de meeste herhalingsaankoopintentie leidt of bij welke webshop de samples het meest worden gebruikt. Ook kun je verschillende samplingmethodes vergelijken door meerdere varianten van een product aan te bieden binnen dezelfde campagne. Zo kun je achterhalen wat de juiste samplingmethode is voor jouw product.

Feedbackprogramma Lime Factory

Bij Lime Factory hebben wij ervaring met het meten van samplingcampagnes. Doordat wij dit al ruim zeven jaar doen, hebben wij goede benchmark gegevens om campagnes te vergelijken. Wij kunnen u hier dus goed bij helpen. Wij meten de campagnes door middel van ons feedbackprogramma. Deze bestaat uit twee feedbackmomenten, één direct na het gebruik van de sample en de ander na zes maanden.

sampling meetbaar maken

Bij de feedback op het moment van gebruik stellen wij via ons online feedbackprogramma de volgende vragen:

  • Heb je het product gebruikt?
  • Wat vond je van het product?
  • Kende je het product al?
  • Overweeg je om het product in de toekomst te gaan kopen?

Met het antwoord op deze vragen wordt vervolgens het gebruik van de sample, de productwaardering, de productbekendheid en de herhalingsaankoopintentie gemeten.

Bij de feedback na zes maanden worden de volgende vragen gesteld:

  • Hoe vaak heb je het product de afgelopen zes maanden gekocht?
  • Hoe vaak kocht je dit product voordat je de sample had ontvangen?
  • Had je het product ook gekocht als je de sample niet had gekregen?

Met het antwoord op deze vragen wordt het aantal verkopen na zes maanden en het extra percentage consumenten dat door sampling het product heeft gekocht, gemeten.

Op deze manier is het zelfs mogelijk om de Return On Investment van een samplingcampagne te meten. Om dit te kunnen bepalen, heeft Lime Factory een instrument ontwikkeld: de Samplingcalculator. Deze maakt op basis van een achttal variabelen een inschatting van de ROI van een samplingcampagne. Zo kunnen wij je verzekeren van een volledig beeld van de kosten en baten van jouw samplingcampagne en kun je verschillende samplingmethodes goed met elkaar vergelijken.

Is jouw bedrijf nou ook geïnteresseerd in het meten van een samplingcampagne, neem dan even contact met ons op. We bespreken dan de mogelijkheden en kunnen je voorzien van de nodige informatie!

Laat een reactie achter