Ken jij deze 5 sampling trends al?

Het samplen van producten is vandaag de dag nog steeds enorm effectief om awareness te creëren rondom een product. Sampling is constant in ontwikkeling en wordt dan ook een steeds belangrijker en groter onderdeel van de marketingmix. In deze blog nemen we de vijf nieuwste trends en ontwikkelingen met je door op het gebied van sampling en geven we je voorbeelden voor implementatie!

1. Focus op productomschrijving bij sample

We maken als Nederlanders steeds meer bewuste keuzes. We willen meer dan ooit weten waar een product vandaan komt en of het duurzaam geproduceerd is. Vooral millennials kijken anno 2019 naar alle kleine letters op de verpakkingen en doen research op het internet. Het is door deze groeiende interesse in de afkomst van producten dus erg belangrijk om een goede, eerlijke productomschrijving op het product of op de website te hebben.

Bij het samplen is het belangrijk om de consument te informeren over de (duurzame) route die het product heeft afgelegd. Zorg ervoor dat het personeel goed is geïnformeerd over het product of voeg een flyer/folder/webpagina toe waar het product duidelijk wordt beschreven.

2. Koppeling met social media steeds belangrijker

De sociale kanalen zijn voor een sampling campagne op vele manieren in te zetten.

Tip: wees vooral creatief met de manier waarop je de sampling campagne via social media onder de aandacht brengt! We geven een paar voorbeelden:

  • Laat consumenten delen dat ze een sample van je ontvangen hebben.
  • Gebruik de live stream mogelijkheden om te laten zien waar je aan het samplen bent.
  • Laat consumenten in een reactie vertellen wat ze van je sample vinden.
  • Geef consumenten de kans om een sample weg te geven aan vrienden door ze te taggen in een bericht met je product of merknaam.

sampling en social media

Spoor de consument aan om je sample via social media te delen.

Het is ook mogelijk dat consumenten niet direct na het proberen van een sample overgaan tot een aankoop. Het retargeten van de consumenten via social media is dan een goede manier om opnieuw de aandacht te trekken van de consument en toch over te halen tot een aankoop.

3. E-mail automation na sample

Een gratis sample uitproberen en kans maken op een prijs, alleen door je e-mailadres achter te laten? Voor de consument een kleine moeite, voor je bedrijf een waardevolle kans. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden om de consument na de sample over te halen tot een aankoop.

Voorbeeld 1: geef Anne een sample en zeg dat zij, enkel door haar e-mailadres achter te laten, kans maakt op een maandelijkse voorraad rijstwafels. Als Anne haar mail heeft achtergelaten, wordt ze een lead. Anne heeft de sample namelijk als positief ervaren.

Hierna heeft Bernard de actie gewonnen, Anne dus niet. Nu kun je Anne mailen met een code die zij (alleen vandaag) kan gebruiken om de rijstwafels met korting aan te kunnen schaffen. Anne heeft de actie niet gewonnen, maar heeft voor haar gevoel alsnog voordeel uit de situatie gehaald.

Voorbeeld 2: geef Anne bij het samplen weer een kans om iets te winnen door haar e-mailadres achter te laten. Stuur nu een e-mailcampagne over de periode van een paar weken, waarin Anne elke week een mail krijgt met exclusieve informatie of kortingen. Anne voelt zich bevoordeeld en krijgt op deze manier een goed gevoel bij het merk.

4. Snelle samplingacties doordeweeks

Waar de verwachting was dat de grote supermarktfilialen de kleine filialen uit het straatbeeld zouden laten verdwijnen, zullen er dit jaar naar verwachting steeds meer kleine supermarktfilialen bijkomen. Vooral in de grote steden kopen consumenten geen weekboodschappen meer, maar halen zij even snel boodschappen voor één of twee dagen. Zorg dus dat je sample actie snel en eenvoudig is voor de snelle consument.

5. Aandacht voor millennials groeit

De huidige generatie jongeren hechten veel waarde aan transparantie, authenticiteit en sociale verantwoordelijkheid. Bied je dit aan met je product of merk? Dan is de kans groot dat millennials je merk trouw blijven.

Meer weten over sampling?

Ben je geïnteresseerd in het opzetten van een sampling campagne? Neem dan contact met ons op. We nemen samen met jou de mogelijkheden door en geven je vrijblijvend informatie en advies waar nodig.

Laat een reactie achter