Herengracht 562, 1017CH Amsterdam, The Netherlands

Van Babyboomers tot Generatie Z. Zo bereik je ze

127733637_m (1)

Viral gaan op TikTok. Dit is voor jou misschien een vage term, terwijl Generatie Z zich hier dagelijks mee bezig houdt. Wanneer je je op een andere generatie richt dan die van jezelf, kan het lastig zijn om de juiste marketingstrategie te ontwikkelen. Weten wat jouw doelgroep belangrijk vindt, waar je ze kan vinden en hoe je ze moet aanspreken kan het verschil maken om te slagen met jouw marketingstrategie.

Elke generatie reageert weer anders op een marketinguiting. Als marketeer is het zonde om hier niks mee te doen. Daarom vertellen wij in deze blog hoe verschillende generaties zich kenmerken en hoe je ze bereikt.

Babyboomers

Laten we beginnen met de oudste generatie, de Babyboomers. Deze generatie is geboren tussen 1945 en 1960. Volgens het Ruigrok NetPanel zit maar liefst 95% van alle Babyboomers op internet, waarvan 94% een laptop gebruikt en 67% een smartphone. Babyboomers zoeken graag dingen zelf uit en onderhouden contacten via het internet. Ruim de helft van de Babyboomers kijkt tv, video en film via internet.

Deze generatie heeft de overgang naar het digitale tijdperk gemaakt, maar je kunt ze nog steeds bereiken via de traditionele offline marketing kanalen. Online brochures en YouTube-beoordeling van klanten zijn twee technieken die de kloof overbruggen en deze doelgroep aanspreken.

Babyboomers zijn het minst geneigd om dat lange blogbericht te lezen; de artikelen die ze het leukst vinden zijn slechts 300 woorden lang. Richt je je op deze generatie? Houdt hier dan rekening mee bij het schrijven van artikelen en blogs.

Deze generatie doet de minste aankopen via hun smartphone. Wanneer deze doelgroep binnen jouw doelgroep valt is het belangrijk om er voor te zorgen dat het bestelproces ook voor deze groep zo simpel mogelijk te maken.

Generatie X

Werken, sporten, de kinderen wegbrengen en nog even op bezoek bij vrienden. Generatie X doet het allemaal.  Deze drukke generatie is geboren tussen 1961 en 1980. Ze zijn opgegroeid zonder de online winkelervaring, dus ze genieten nog steeds van een uitstapje naar de winkel, maar het online shoppen hebben we ook omarmd.

Hoewel e-mailmarketing oud nieuws lijkt te zijn, is het nog steeds de beste manier om te communiceren met Generatie X. Deze generatie is al voortdurend in hun mailbox aangesloten voor werk en updates van familie, dus het is een gegeven dat ze positief zullen reageren op e-mails over jouw product. Volgens het Ruigrok NetPanel is ‘de vergeten generatie’ op social media vooral actief op WhatsApp en Facebook.

Millennials

Millenials traden op de arbeidsmarkt toen de economie crashte en zijn als gevolg hiervan de grootste generatie ondernemers. Deze generatie geboren tussen 1981 en 1999.

Millennials veranderen de manier waarop goederen en diensten op de markt worden gebracht door niet te reageren op traditionele marketingtactieken. Deze generatie beslist waar te winkelen op basis van Instagram-foto’s, zoekt leuke evenementen op Facebook en laat hun boodschappen bij hen thuis afleveren op aanbeveling van een vriend. Millennials praten en plannen graag met hun vrienden. Een goede manier om deze generatie indirect aan te spreken, is ervoor te zorgen dat jouw online beoordelingen en klantervaringen op orde zijn.

Wees online actief door middel van een blog, social media post of het maken van video’s. Vertel welke bijdrage jouw product levert of schrijf over de duurzaamheid van jouw product. Geef deze generatie de mogelijkheid om jouw merk te ervaren. Marketing naar Millennials moet een aanpak zijn die een nieuw perspectief op een gemeenschappelijk probleem of taak toont.

Generatie Z

Generatie Z is geboren tussen 1996 en 2012. Wat deze generatie uniek maakt is dat dit de eerste generatie is voor wie alle digitale technologie er altijd is geweest, daarom worden zij ook wel Digital Natives genoemd. Wil je Generatie Z bereiken? Dan ben je met traditionele televisie reclames aan het verkeerde adres. Deze generatie gebruikt streamingdiensten zoals Netflix, en Videoland. Met deze diensten kunnen ze zelf bepalen wat ze kijken en wanneer ze dat doen, zonder vervelende reclameonderbrekingen. Digital Natives zijn altijd online. Het nieuws lezen ze via Nu.nl, muziek luisteren ze via Spotify of YouTube en sociaal contact onderhouden ze via WhatsApp en Snapchat. Dit doen zij bijna altijd via hun smartphone. Doordat deze generatie overal en nergens online te vinden is, is het soms lastig om ze te bereiken. Richt je daarom op meerdere kanalen wanneer je deze generatie succesvol wil bereiken. 

Generatie Z is een generatie van wereldverbeteraars: ze zien hoe voorgaande generaties verkeerde keuzes hebben gemaakt en willen het zelf anders doen. Ze vinden immateriële zaken veel belangrijker dan het hebben van veel spullen of van een groot huis. De kwaliteit van leven gaat boven een carrière. Ook hebben ze graag de touwtjes in handen: ze willen hun eigen werktijden bepalen en op vakantie wanneer het hen uitkomt

Deze generatie neemt veelal informatie op van het web en geeft de voorkeur aan video’s, daarom zijn platforms zoals TikTok en Snapchat razend populair onder deze doelgroep. Doordat Generatie Z constant overstroomt wordt door informatie, is dit ook de eerste generatie die een soort ‘filter’ heeft tegen overbodige informatie. Om de oudste van de Gen Z-groep te bereiken is het van belang om authentieke verhalen te vertellen en sociaal bewust te zijn. Deze doelgroep ontmoet je online, op hun telefoons. Zorg er dus voor dat de website snel werkt. Is jouw merk de moeite waard om te volgen?

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen om jouw product onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep?

Door jarenlang actief te zijn in de sampling branche hebben wij veel kennis opgedaan in de wereld van sampling. Ben je van plan om een sampling campagne op te zetten of heb je vragen over wat wij als sampling bureau precies doen? Dan kunnen wij helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Laat een reactie achter