Dit zijn de veelzijdige effecten van samplingacties

Stel mensen die nog geen ervaring hebben met sampling de vraag wat sampling inhoudt en je krijgt vaak dit antwoord: ‘’Een persoon krijgt een gratis sample van een bepaald product, in de hoop dat deze persoon het product aanschaft.’’ Kort door de bocht is dit zo, mits we het onderzoek, de data, de psychologie achter sampling en de waarde van klantfeedback vergeten. In deze blog wordt duidelijk wat de effecten van sampling zijn, hoe de consument reageert op sampling en wat de waarde is van klantenfeedback.

De nummer 1 reden waarom bedrijven géén sampling acties doen

‘’Sampling acties zijn duur en niet meetbaar’’. Een veelgehoorde quote van marketingmanagers die nog geen ervaring hebben met sampling campagnes. Beide aannames zijn gebaseerd op onwetendheid en vooral simpel te weerleggen.

Om te kijken of een sampling campagne daadwerkelijk te duur is, kijken we naar de Return On Investment (ROI). Met de ROI kun je meten hoeveel een sampling campagne je ongeveer gaat kosten en opleveren. De Return On Investment is te meten aan de hand van de Samplingcalculator. Hoe de Samplingcalculator precies werkt lees je in deze blog. Hierbij wordt alleen gekeken naar hoeveel geld je als bedrijf terugkrijgt voor je geïnvesteerde geld. Met naamsbekendheid of klantentevredenheid wordt bij de ROI geen rekening gehouden.

Dat sampling acties meetbaar zijn, wordt duidelijk met de ROI. Toch kun je met goede sampling acties veel gegevens meten. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Arbitron en Edison Media Research dat maar liefst 66% van de consumenten weggaat bij een merk als gevolg van slechte service. Een sampling actie is het uitgelezen moment om achter de wensen en behoeften van de klant te komen om het churn rate zo laag mogelijk te houden.

De 3 belangrijkste effecten van sampling

Met een sampling actie wordt veel gemeten, maar de effecten van samplingacties in het algemeen zijn ook onderzocht. Op het gebied van verkoop en naamsbekendheid zijn een aantal verrassende data naar voren gekomen.

1. Groei in verkoop- en merkbekendheid cijfers

Verkoopcijfers

Uit onderzoek van Arbitron en Edison Media Research naar productsampling blijkt dat:

  • 35% van de klanten die een sample probeert, het gesamplede product in dezelfde winkeltrip koopt. 
  • 24% van de ondervraagden zegt zelfs dat het gesamplede product een product heeft vervangen dat ze in eerste instantie wilde kopen.

Dit percentage valt zelfs hoger uit als je de sampling campagne kracht bijzet door een productkorting. Op deze manier prikkel je niet alleen de zintuigen van de consument, maar ook nog eens de portemonnee.


35% van de consumenten die een sample proberen, koopt het product in dezelfde winkeltrip

De trend van de laatste jaren is dat de moderne consument behoefte heeft om eerst een product uit te proberen voordat er een aankoop gedaan wordt. Deze trend wordt ondersteund door het onderzoek van EMI EventTrack naar sampling op evenementen. Hieruit blijkt namelijk dat:

  • 65% van de consumenten die op evenementen komt een aankoop doet.
  • 78% van de consumenten die een aankoopt doet als reden gaf dat ze de mogelijkheid kregen om het product uit te proberen.

Op korte termijn geeft sampling het voordeel dat consumenten sneller je producten kopen. Ook heeft sampling een lange termijn voordeel. Meer dan de helft van de consumenten die op een evenement een aankoop doet nadat ze een sample geprobeerd hebben, zou het product in de toekomst weer kopen.

Merkbekendheidscijfers

Minstens zo belangrijk als de verkoopcijfers zijn de cijfers over merkbekendheid. Je kunt in een korte periode veel producten verkopen, maar als je merkbekendheid niet toeneemt zal je merk op lange termijn problemen krijgen met verkoop. Hieronder bespreken we een aantal opvallende cijfers over de effecten op merkbekendheid bij sampling.

Uit het onderzoek van EMI EventTrack blijkt dat:

  • Acht van de tien merken die ervaringsgerichte marketing gebruiken (bijvoorbeeld sampling), merkbekendheid als doel hebben.
  • 81% van de consumenten naar een stand of winkel loopt om een gratis sample te ontvangen.

Door de consument een product te laten proberen, ontwikkelt deze een positief gevoel bij het product en bij het merk. Sampling acties zijn dus een krachtige motivatie voor de consument om op jouw stand of winkel af te komen.

Ook is het zo dat consumenten graag opscheppen over onverwachte gebeurtenissen, om de ander jaloers te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is sociale media, waar iedereen laat zien hoe goed en leuk het leven is. Door deze menselijke eigenschap wordt er ook nog eens mond-tot-mond reclame gemaakt voor jouw product.

2. Stimuleren van het brein

Het effect van sampling wordt extra aangewakkerd door de werking van het menselijke brein. De consument is van nature een wezen dat angsten wil verminderen. Dit doen we door onzekerheden te minimaliseren. Bij het kopen van een product wat we niet kennen is er altijd de onzekerheid dat het product niet naar wens is. Deze onzekerheid wordt met sampling geminimaliseerd.  

Ook blijkt dat het aanmoedigen van een aankoop helpt bij iemand die nog niet volledig overtuigd is. De zogenoemde voet-tussen-de-deur-techniek gaat ervan uit dat een klein verzoek de kans vergroot op een tweede, groter verzoek. Bij sampling is het eerste verzoek het proberen van een product. De consument mag gratis een product proberen. Dit vergroot de kansen dat de klant voldoet aan het tweede, grotere verzoek, namelijk het kopen van het product.

3. Verkrijgen van klantenfeedback

Klantenfeedback is de meest waardevolle informatie die een merk kan hebben. Informatie is namelijk de basis van alle marketinguitingen. Tijdens een sampling campagne kun je deze waardevolle informatie krijgen van de doelgroep. De doelgroep krijgt een sample en voorziet jou tijdens het proberen van de sample van gedetailleerde feedback. Met deze informatie kun je jouw product verbeteren of nieuwe producten maken die aansluiten bij de wensen van de doelgroep. Simpele vragen kunnen je al enorm op weg helpen bij het verbeteren of maken van je product. Stel bijvoorbeeld vragen als:

  • Wat vind je goed aan het product?
  • Wat vind je minder goed aan het product?
  • Wat vind je van de prijs?

Het vragen van klantenfeedback is de meest traditionele manier om erachter te komen wat de wensen van je klant zijn. Feedback vragen gebeurt dus al tientallen jaren, maar de manier waarop is veranderd. Waar er vroeger sporadisch en steekproefsgewijs om feedback werd gevraagd bij klanten, wordt er nu periodiek om feedback gevraagd. Er wordt meer om specifieke feedback gevraagd en de vragenlijsten worden gemiddeld steeds korter. Zo kun je op ieder specifiek punt het product verbeteren.

Sampling acties voor jouw bedrijf?

Het je vragen over deze blog of ben je benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je op een professionele manier verder met het onder de aandacht brengen van jouw producten.

Laat een reactie achter