Via trial en positieve merkassociaties naar herhalingsaankopen

Wat voor effect heeft sampling nou eigenlijk? Deze vraag hebben wij onszelf vaak gesteld. Daarom hebben we in samenwerking met Neuromarketing Onderzoeksbureau Unravel onderzoek gedaan naar de effecten van sampling. Bij een sampling campagne van Mentos hebben we gemeten wat er gebeurt met onbewuste merkassociaties als gevolg van een sampling campagne. Op basis van een sampling campagne van Mentos Gum Pure Fresh zijn vier merkassociaties gemeten. De resultaten van het onderzoek waren verrassend positief. Voordat we dieper ingaan op de uitkomst van het onderzoek vertellen we graag hoe dit in zijn werk is gegaan.

De sampling campagne

Lime Factory heeft voor Mentos Gum Pure Fresh een sampling campagne opgezet bij verschillende sneakershops en food delivery door heel Nederland. Het Mentos Gum Pure Fresh mini potje is lekker klein en dus handig voor onderweg!
Consumenten werden aangenaam verrast met een gratis sample Mentos Gum bij sneakershops en food delivery bij verschillende locaties van Bruut, InvitoSneaker District en Eazie . Bij elke aankoop ontvangt de consument een Mentos kauwgum mini potje.  De actie is middels een toonbankstandaard en flyer gecommuniceerd, van waaruit de consument werd aangespoord om zijn of haar mening te geven over het product om zo meer inzicht in de consument te krijgen.

Het onderzoek

Om de effecten van de sampling campagne op de merkassociaties te kunnen meten heeft neuromarketing onderzoeksbureau Unravel een impliciete associatietest (IAT) ontwikkeld.

Kort gezegd worden bij een impliciete associatietest de associaties die een consument heeft met een merk gemeten door middel van een (online) onderzoek, waarbij op basis van reactietijd de merkassociatie wordt gemeten. Door dit onderzoek zowel voor als na ontvangst van een sample te doen, is het mogelijk om deze resultaten met elkaar te vergelijken. Voorafgaande aan en na afloop van de sampling campagne hebben wij consumenten per e-mail een uitnodiging gestuurd om deel te nemen aan de associatietest.  Tijdens het onderzoek zijn de volgende associaties gemeten.

  • Wordt Mentos Kauwgum positiever ervaren na het ontvangen van een sample?
  • Wordt de associatie met verfrissend versterkt door sampling?
  • Wordt het product vaker met lekker geassocieerd na sampling?
  • Hoe handzaam wordt de verpakking ervaren in het brein na sampling?

De resultaten voor en na ontvangst van de sample zijn vervolgens met elkaar vergeleken. Op basis van deze resultaten kunnen we zien wat er met de verschillende merkassociaties is gebeurd. Wil je meer weten over de aanpak van dit onderzoek, kun je hier verder lezen.

De resultaten

In deze associatietest waren we benieuwd naar het effect van sampling op de vier hierboven genoemde associaties. We hebben een meting gedaan onder consumenten die geen sample hebben ontvangen en consumenten die wel een sample hebben ontvangen.   Na ontvangst van de sample zagen we een groot effect op de gemeten associaties vergeleken met de groep die geen sample had ontvangen.  Mentos wordt na het krijgen van een sample, als positiever, handzamer,  verfrissender én lekkerder ervaren.   De toename in positieve associaties laat zien dat samplen een goede zet is om consumenten  een positief gevoel te geven over het product en de eigenschappen ervan.  Sampling heeft dus een positief effect op de beleving van het product, en kan ingezet worden om merkperceptie te verbeteren en daarmee herhalingsaankopen te verhogen.

Meer weten?

Wil jij graag de associaties van jouw merk meten d.m.v. sampling of activaties? Bij Lime Factory kunnen wij je hierbij helpen. Wil je meer informatie over onze aanpak of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met ons op!

Laat een reactie achter