4 voorbeelden van ludieke sampling campagnes

Opvallen, het blijft voor sommige merken een lastige klus. Sampling kan ervoor zorgen dat jouw product de awareness krijgt die je voor ogen hebt, mits de sampling campagne weldoordacht is. Elke keer dezelfde sampling methode gebruiken gaat vervelen, zorg dus dat je opvalt met een creatieve en ludieke sampling campagne. In deze blog lees je wat een campagne ludiek maakt en geven we voorbeelden van merken die sampling op een goede manier hebben aangepakt.

Wat maakt een sampling campagne ludiek?

Ludiek komt van het Franse woord ludique, wat ‘speels’ betekent. Een ludieke sampling campagne kenmerkt zich dus door het speels en origineel onder de aandacht brengen van een product. Iets of iemand die speels of origineel is, vinden we doorgaans fris, vernieuwend, bijzonder en vindingrijk.

Uit onderzoek blijkt dat mensen het liefst over zichzelf praten. Social media is bij uitstek de plek waar men dit kan doen. Toch is social media een roze bril-versie van het echte leven; alleen de mooie, leuke momenten worden gedeeld. Hier kan een ludieke campling actie perfect op inspringen. De consument krijgt een sample op een ludieke manier, is verrast door de actie en deelt de gebeurtenis hoogstwaarschijnlijk op de openbare en gesloten social media. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 69% van de mensen informatie deelt om meer waardering te krijgen van hun omgeving.  

Je campagne is dus ludiek als deze aan de ene kant origineel, onconventioneel en opvallend is. Aan de andere kant is de campagne geslaagd als het de publiciteit heeft gevonden, zonder dat je hier veel geld voor hebt uitgegeven. Dat wat een sampling campagne ludiek maakt, is ook gelijk de kracht van de campagne. Goede resultaten behalen met een vernieuwende campagne, zonder veel geld uit te geven aan PR.  

4 ludieke sampling campagnes

Om een beeld te krijgen van geslaagde ludieke sampling campagnes, geven we hieronder vier voorbeelden.

1. De aardappelautomaat van Lays

Een product onder de aandacht brengen door één ingrediënt te samplen. Het klinkt als een rare samplingactie, maar Lays sloeg de spijker recht op zijn kop. Bij de deuren van alle deelnemende winkels kreeg de consument een aardappel met sticker als sample. Op de sticker stond een routebeschrijving. Het eindpunt van de route was het gangpad met snacks. Hier stond namelijk de Lay’s aardappelautomaat. De automaat ziet eruit als een snoepautomaat en accepteert alleen aardappel als ‘betaalmiddel’. De aardappel zorgt ervoor dat de automaat gaat werken. Op een animatie is het proces te volgen van de aardappel die binnen zes stappen verandert in een zak chips. Als het proces op de animatie is voltooid, komt er een warme zak chips uit de automaat rollen. Zie in deze video hoe de aardappelautomaat werkt. Een creatieve manier om mensen te verrassen!

2. De sprookjesboom ontbijtkoek van Peijnenburg

Een product samplen op de juiste plek, met de juiste aanpassingen. Peijnenburg heeft dit principe helemaal begrepen bij de sampling campagne van de Peijnenburg ontbijtkoeken. De ‘gewone’ ontbijtkoek bleek niet aantrekkelijk genoeg voor kinderen om als tussendoortje te nemen. Door samen te werken met familiepark Efteling heeft Peijnenburg een Sprookjesboom-ontbijtkoek ontworpen. Er is niets veranderd aan het product, alleen de verpakking is in een ander jasje gestoken. Op de verpakkingen staan zes karakters uit het sprookjesbos waar mee gespeeld kan worden. Hiernaast staan er enkele sprookjesboom-spelletjes op de Peijnenburg website.

Peijnenburg heeft goed gezien dat hetzelfde product met een iets andere verpakking al voor een enorm verschil kan zorgen. De sprookjesboom als locatie van samplen maakt deze sampling campagne helemaal af.

3. De Zero Sugar van Coca Cola

1.000.000 samples uitdelen en op deze manier heel België kennis laten maken met de vernieuwde Coca Cola Zero Sugar. Het Coca Cola-team deed het uiterst succesvol. De sampling campagne begon in de steden Antwerpen, Luik en Brussel. Met een reuze Colafles werd de aandacht getrokken. In Brussel werd er drie dagen lang gesampled, wat resulteerde in het uitdelen van 32.000 samples. Maar dit was niet het enige. Tijdens je eerste slok van de sample kon je jezelf laten fotograferen, hier maakte de fotograaf dan een animated gif van die je kon delen op je social media kanalen. Alleen al in Brussel werden er 850 animated gif’s gemaakt.

Brussel was samen met Antwerpen en Luik enkel het startpunt van de sampling campagne. Gedurende 11 maanden bleef Coca Cola de Zero Sugar variant samplen, wat er uiteindelijk voor zorgde dat er 1.000.000 Zero Sugar blikjes werden uitgedeeld. Dat is 10% van de hele Belgische bevolking!

1.000.000 blikjes samplen? Coco Cola deed het!

4. De gepersonaliseerde verpakking van Nature Valley

De Amerikaanse millennials weten het nog als geen ander, de reepjes van Nature Valley in de broodtrommel op weg naar de sporttraining. Inmiddels zijn de millennials geen kinderen meer, maar Nature Valley probeerde door middel van sampling toch nog met deze doelgroep in contact te komen. Met de voedseltruck van het merk werd er dertien weken langs muziekfestivals, concerten en markten gereden. Hier kon men een eigen verpakking ontwerpen voor twee Nature Valley repen. Eén om zelf te eten, de ander om te delen.

Met de slogan ‘Be great out there’ daagde Nature Valley de millennials uit om zichzelf te uiten, buiten hun comfort zone te treden, een verschil te maken in iemands leven en elke dag iets nieuws te leren. Er werden 7.000 gepersonaliseerde verpakkingen gemaakt en er waren meer dan 1.000.000 mensen die de actie hebben meegekregen. Zie in deze video hoe de bijzondere actie verliep.

Samen een ludieke sampling actie opzetten?

Wil je ook een ludieke sampling actie opzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen je hierbij helpen. Door ons grote netwerk kunnen wij snel een juiste locatie vinden voor jouw sampling campagne. De uitvoering van de campagne nemen we uit handen. Bekijk ons uitgebreide portfolio of neem contact op voor de mogelijkheden van jouw ludieke sampling campagne.

Laat een reactie achter