Hoe goed ken jij de consument? Krijg meer inzichten met onze CIA.

Is het verkrijgen van feedback onder consumenten nog wel mogelijk tijdens de coronacrisis? Een groepsdiscussie op locatie is momenteel lastig, maar gelukkig komen consumer insights niet stil te liggen. Volgens Adformatie zegt 33% van haar communityleden zelfs meer tijd te hebben om mee te doen aan een online onderzoek. ‘Ik werk thuis, de kinderen werken thuis en ff een onderzoekje tussendoor is juist even fijn en ontspannend’. Ontdek de voordelen van consumer insights en hoe jij in deze onzekere periode toch consumer insights kan verkrijgen.

Welke meerwaarde hebben consumer insights tijdens het samplen van producten?

Tegenwoordig hebben we toegang tot grote hoeveelheden data. Hoewel veel merken toegang hebben tot deze gegevens, wil dat nog niet zeggen dat er inzicht in deze gegevens zijn. Het is juist het diepere onderzoek in deze data dat merken kunnen gebruiken om een uniek voordeel te behalen ten opzichte van hun concurrentie.

Wat voor een doelgroep werkt, werkt niet altijd voor iedereen. Met talrijke factoren op aankoopbeslissingen moeten merken door consumer insights identificeren welke marketingcommunicatie en kanalen het beste zullen resoneren met hun doelgroepen.

Merken die investeren in consumer insights en de motivaties van hun doelgroep echt willen begrijpen, kunnen een enorm voordeel behalen. Gericht onderzoek brengt merken in staat om geïnformeerde marketingstrategieën te ontwikkelen, zodat doelstellingen effectiever en efficiënter gerealiseerd kunnen worden. Het stelt merken ook in staat om inspanningen om te zetten van massamarketing naar gepersonaliseerde marketing. Door op deze manier te focussen en prioriteiten te stellen, kunnen merken zorgen voor meer consumentenbetrokkenheid, conversies en ROI (Lucy Pollock, Michon).

Voordelen van consumer insights

Volgens Lucy Pollock zijn er verschillende voordelen die consumer insights je kunnen bieden. Hieronder kun je een aantal van deze voordelen lezen.

Consumer insights kan helpen bij het ontwikkelen van marketingstrategieën op maat

Weten wat de aankoopbeslissing van een consument drijft, wanneer ze winkelen en welke externe factoren hun koopgedrag kan beïnvloeden geeft merken een dieper inzicht in hun klanten, wat betekent dat ze zeer persoonlijk en gerichte merk- en marketingstrategieën kunnen toepassen. Wanneer deze stap wordt overgeslagen, kan menig marketingbudget worden verspild. Leg de basis met onderzoek, zodat echte oplossingen voor de problemen van consumenten geïdentificeerd kunnen worden.

Consumer insights maakt een betere briefing mogelijk

Je hebt data over jouw doelgroep, je hebt hun belangrijkste drijfveren geïdentificeerd en marketingdoelstellingen in kaart gebracht. Nu kan je iedereen die betrokken is bij de campagne gebrieft worden. Het is essentieel dat verschillende partijen zich op dezelfde pagina bevinden en over alle noodzakelijke consumenteninzichten beschikken om een ​​echt op maat gemaakte marketingcampagne te interpreteren en te creëren. Dit is natuurlijk niet alleen van toepassing op binnen jouw bedrijf, maar ook op externe partners. Het creëren van minder wrijving tussen alle betrokkenen, leidt tot een hogere productiviteit en een grotere kans om het de eerste keer goed te doen. Bij Lime Factory helpen wij jou graag bij het verwezenlijken van een pakkende flyer, aantrekkelijke poster of mooie toonbankstandaard. Dankzij onze ervaren designer kunnen wij promotiematerialen zo maken dat ze jouw specifieke doelgroep kunnen aanspreken.

Gedragsverandering meten

Verandering in consumentengedrag vindt niet alleen plaats, het versnelt ook. Aangezien trends snel evolueren, kan onderzoek enkele van deze veranderingen verklaren en merken beter voorbereiden op aanpassing en een geïnformeerde reactie op deze gedragsveranderingen. Om te meten of gedrag daadwerkelijk is veranderd, kunnen wij bij Lime Factory 6 maanden feedback leveren. Bij de feedback na zes maanden worden de volgende o.a. vragen gesteld:

  • Hoe vaak heb je het product de afgelopen zes maanden gekocht?
  • Hoe vaak kocht je dit product voordat je de sample had ontvangen?
  • Had je het product ook gekocht als je de sample niet had gekregen?
Consumer insights opent nieuwe deuren

Als je jouw doelgroep begrijpt en ze beter bestudeert, kan dit leiden tot cross-sellingmogelijkheden en zelfs tot een nieuw publiek. Consumer insights kan de behoefte aan nieuwe productontwikkeling identificeren. Het samplen van een nieuw product op focusgroepen kunnen je helpen jouw producten te lanceren nadat de knikken zijn weggewerkt, waardoor de consument precies krijgt waar ze om vraagt.

Consumenten worden graag gehoord

Consumenten houden van merken die de tijd nemen om ze te begrijpen, waardoor ze zich gewaardeerd en gehoord voelen. Consumer insights kan een zeer waardevol onderdeel zijn van de merkervaring van een klant. In plaats van te horen wat ze moeten kopen, bouwt het gevoel dat ze betrokken zijn bij een tweerichtingsgesprek een sterk merkvertrouwen op. Merken die empathie tonen voor hun publiek, krijgen een onschatbaar concurrentievoordeel. Bovendien blijkt uit een ander rapport van PWC dat 42% van de consumenten meer zou betalen voor een vriendelijke, gastvrije ervaring, waarbij factoren als snelheid, gemak en behulpzame medewerkers het belangrijkst zijn.

Consumer insights via een flyer

Flyers zijn volgens een belangrijk hulpmiddel voor advertenties en ze worden nog steeds gebruikt in dit hightech-tijdperk. De vijf belangrijkste redenen waarom ze nog steeds effectief zijn, zijn hun kosteneffectiviteit, hoge impact met weinig inspanning, hun tastbare karakter, aantrekkelijke uiterlijk en persoonlijke touch (Canada prints services).

Zo speel je in op de huidige situatie

In deze tijd biedt volgens Remco Wijn (behavioural researcher bij TNO) e-commerce een oplossing voor het vermijden van fysiek contact bij aankopen. Ook de omzet van bezorgmaaltijden stijgt. Doordat mensen meer thuis zullen zijn, zal hen ook meer de gebreken van thuis opvallen. Dit kan effecten hebben op de dingen die mensen kopen: meubelen, games, boeken, drank, etc.

Lime Factory kan ook in deze tijd een passend kanaal vinden voor jouw product. Wat dacht je van een verfrissend drankje bij doe-het-zelf zaken, een saus bij het bezorgen van een maaltijd, een reep bij het online bestellen van kleding of chips tijdens de aankoop van drank bij een slijterij. Door hier een flyer met feedback aan te koppelen, kun je inspelen op de extra tijd die consumenten thuis hebben.

Samplingcampagne bij Lime Factory

Wil jij graag specifieke data verkrijgen over jouw merk? Bij Lime Factory kunnen wij je hierbij helpen. Wil je meer informatie over onze aanpak of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met ons op!

Laat een reactie achter