Wat is Cross-Ruff sampling en hoe zet je dit succesvol in?

Sampling heeft veel verschillende vormen, waarbij de een niet beter is dan de ander. Het succes van een samplingmethode hangt af van de behoefte van het product en de locatie van de doelgroep. Een veelvoorkomende vorm van sampling is Cross-Ruff sampling. Bij Cross-Ruff sampling wordt een sample toegevoegd aan een ander product. In deze blog vertellen wij je meer over deze vorm van sampling en laten we zien hoe je dit succesvol inzet.

Wat is Cross-Ruff sampling?

Cross-Ruff sampling is een vorm van sampling waarbij gebruik wordt gemaakt van een ander product om een sample of kortingsbon te verspreiden. De sample is als het ware een extraatje bij een product wat de consument al heeft gekocht. Deze vorm van sampling werkt niet altijd, het is namelijk heel belangrijk dat de sample goed matcht met het andere product.

Wat dacht je van de gezamenlijke inzet van communicatie? Je kunt mooi gebruikmaken van de communicatiekanalen van het product waarbij je je sample meestuurt. Ook kan een gezamenlijke campagne worden opgezet, denk aan location based ads (geofencing). 

Om je een beeld te geven van Cross-Ruff sampling, vind je hier een aantal situaties en locaties waarbij het wordt toegepast: een sample van BBQ saus of marinade bij de aanschaf van een barbecue in de winkel, een sample Lay’s Strong chips dat perfect past bij een lekker biertje en Frutesse bij aankoop van brood bij de bakker. Dankzij de interesse van consumenten in het gekochte product, bereik je meteen de goede doelgroep voor de passende sample.

De weg naar succes

Zoals we hierboven al even vermeldden kun je Cross-Ruff sampling alleen inzetten in bepaalde situaties of op bepaalde locaties. Wanneer je dit op de juiste manier doet zullen consumenten de sample niet snel afwijzen omdat zij zelf initiatief hebben genomen om het gerelateerde product te kopen.

Maar wat is nu precies de weg naar succes? Om je een goed beeld te geven van hoe Cross-Ruff sampling in zijn werk gaat, hebben we een klein stappenplan opgesteld:

Stap 1: Bepaal het doel van de sampling: wat wil ik bereiken?

Stap 2: Bepaal de doelgroep van de sample.

Stap 3: Zoek complementaire producten met dezelfde doelgroep of gebruiksmoment als die van de sample.

Stap 4: Zoek een geschikte locatie om de sample toe te voegen (bij ander product, in de winkel, webshopbestelling etc.).

Stap 5: Bepaal de vorm van de sample, passend bij het product (kortingsbon, uitnodiging, proefproduct, etc.).

Stap 6: Analyseer de resultaten van de Cross-Ruff sampling.

Door een stappenplan te volgen, krijg je een goed beeld van wat je precies wilt bereiken met de Cross-Ruff sampling, hoe je het moet inzetten en wat hiervan het resultaat is. Door dit op verschillende wijzen uit te voeren, kom je erachter wat het beste werkt.

Webshop sampling

We noemden het net al even in het stappenplan, het uitzoeken van een geschikte locatie voor jouw sample is van groot belang. Wanneer deze past bij het product en de behoefte van de consument is de kans groot dat de sampling succesvol wordt. Een locatie die vaak wordt gebruikt bij Cross-Ruff sampling is de eigen omgeving van de consument wanneer hij of zij een webshopbestelling ontvangt.

Bij webshopsampling wordt er een gratis sample toegevoegd aan de webshopbestelling. Hierbij wordt gezocht naar een perfecte match tussen het bestelde product en de sample. Consumenten kunnen in hun eigen omgeving en tijd kennis maken met het nieuwe product. De gratis sample wordt vaak gezien als een leuke extra, het heeft een verrassingseffect en past ook nog eens goed bij het product dat de consument eigenlijk had besteld.

Bij webshopsampling wordt de consument vaak gevraagd om feedback achter te laten over de sample. Op die manier kun je samples toevoegen aan meerdere soorten producten en de werking ervan analyseren. Zo krijg je de best mogelijke werking van de sampling campagne.

Voorbeelden Cross-Ruff sampling

Bij Lime Factory hebben wij al meerdere keren Cross-Ruff sampling uitgevoerd met webshopbestellingen. Hieronder vind je een greep uit deze sampling campagnes.

Voor Koffievoordeel.nl heeft Lime Factory een sample van L’Atelier toegevoegd bij iedere online aankoop van koffie. Onder het genot van een lekker kopje koffie kan de consument genieten van de luxe chocolade van L’Atelier. 

Een ander mooi voorbeeld is die van de samenwerking tussen Flora Plant en de bakker. Flora Plant is 100% plant based. Veel consumenten die brood eten, besmeren deze vaak met boter. De samples van Flora Plant bij de bakker waren daarom een perfecte match. Bij aankoop van een brood of afbakbrood ontving de consument een gratis sample. 

Cross-Ruff sampling inzetten via Lime Factory

Ben je nieuwsgierig geworden naar het inzetten van Cross-Ruff sampling voor jouw product? Lime Factory kan je hierbij helpen! Wij denken mee over het succesvol inzetten van de campagne en zoeken naar de perfecte match voor jouw product.

Heb je vragen over Cross-Ruff sampling of wil je meer informatie over deze vorm van sampling? Neem dan gerust contact met ons op! Je kunt ons altijd even bellen of een mailtje sturen.

Laat een reactie achter