Wat is de beste sampling methode voor mijn product?

Beste-sampling-methode

Wanneer je als merk hebt besloten om sampling toe te gaan passen, is het belangrijk om de juiste methode hiervoor te kiezen. Er zijn verschillende methodes die goed werken voor bepaalde producten. De meest geschikte methode hangt af van de behoefte en locatie van de doelgroep. In deze blog geven we je een overzicht van de mogelijke methodes voor de beste sampling van jouw product.  

Point of use sampling

Point of use sampling vindt plaats op locatie. Dit kan zowel binnen- als buitenshuis zijn. De samples worden aangeboden op een locatie die gericht is op het gebruiksmoment. Het moet waarschijnlijk zijn dat de consument op die locatie behoefte heeft aan het product. Zo worden er jaarlijks bijvoorbeeld 300.000 Welkomstkoffers met samples uitgedeeld bij Center Parcs locaties. In de koffer zit onder andere een maaltijdcomponent die je tijdens het bezoek aan Center Parcs kunt gebruiken. Een ander voorbeeld is de Monsterdoos, waarbij consumenten in hun eigen omgeving in aanraking komen met nieuwe producten. Zo zit er in de doos een sample van afwasmiddel die je thuis kunt gebruiken. Het lastige aan deze methode is dat de doelgroep niet altijd goed af te bakenen is. Zo kunnen met name samples buitenshuis aangeboden worden aan mensen die niet geïnteresseerd zijn in het product.  

Event sampling

Sampling op een evenementenlocatie wordt event sampling genoemd. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan er gekozen worden voor een promotieteam om een sample uit te delen op een muziek-evenement of beurs. Een andere optie is het uitdelen van samples bij de opening van een winkel, een goodiebag of het uitdelen van een drankje op festivals. Het is belangrijk dat er een duidelijke match is tussen het evenement en de sample die gepresenteerd wordt. Deze vorm van sampling werkt vooral goed met producten die direct gebruikt kunnen worden. Te specifieke producten werken echter niet goed, omdat de match soms moeilijk te vinden is. Hierdoor ontstaat veel waste.

 

Respons sampling

Bij respons sampling wordt de consument zelf aangespoord om een sample aan te vragen. Dit kan interessant zijn voor de wat duurdere producten in een bepaalde niche. Er is bij deze manier van sampling namelijk weinig waste. Het gevaar van respons sampling is echter dat koopjesjagers de samples gaan aanvragen omdat ze gratis zijn en niet per se omdat ze geïnteresseerd zijn. Bij deze vorm van sampling wordt daarom vaak gebruik gemaakt van nuttige producten waar minder snel misbruik van wordt gemaakt. Denk hierbij aan medische zelfzorg hulpmiddelen zoals medicijnen tegen een koortslip, littekencreme of afslankpillen.

Cross-ruff sampling

Cross-ruff sampling houdt in dat een gratis sample wordt toegevoegd aan een ander product. Hierbij wordt gezocht naar de perfecte match tussen merken die consumenten kennis willen laten maken met hun product en merken die het leuk vinden om hun klanten wat extra’s te geven. Deze vorm van sampling werkt bijvoorbeeld goed bij bestellingen via webshops. De klant heeft immers zelf de webshop bestelling geplaatst en wordt verrast door het extra item in hetzelfde segment. Ook wordt het vaak gebruik op de winkelvloer. Er worden dan niet concurrerende producten samengebracht die complementair zijn of een goede match hebben met de doelgroep. Zo kunnen samples van maandverband en chocolade samen worden aangeboden. Een ander goed voorbeeld is de match tussen Verkade en De Leukste Taarten Shop. Beide merken hebben een glutenvrij assortiment waardoor ze samen aangeboden kunnen worden voor de doelgroep.

Media sampling

Sampling kan ook worden gedaan via media zoals kranten of tijdschriften. Met name in tijdschriften wordt hier veel gebruik van gemaakt door middel van persoonlijke verzorgingsproducten in modetijdschriften. Het voordeel van deze manier van sampling is dat het voor een relatief lage prijs veel mensen bereikt. Het is alleen de vraag of de sample wordt opgemerkt en gebruikt. Hier heb je bij media sampling geen inzicht in tenzij je er onderzoek naar doet.

Professional sampling

Een sample kan ook via een professional worden uitgedeeld. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij tandartspraktijken, dierenartsen of schoonheidsspecialisten. Het gaat dan vaak om verzorgingsproducten zoals tandpasta en gezichtsmaskers die mensen (of dieren) kunnen uitproberen. Op deze manier krijgen mensen vertrouwen in het product en zullen ze later sneller tot een aankoop over gaan. Deze manier van samplen kost wel veel tijd omdat de professional die het aanbiedt dit persoonlijk doet.

Sampling via de winkel

Bij sampling via de winkel laat een promotieteam producten proeven in een winkel. Hierbij kunnen consumenten het product dat ze proeven meteen kopen. Een goed voorbeeld hiervan is pasta die gekookt en bereid wordt in de winkel zodat consumenten het kunnen proeven. Een andere manier van sampling via de winkel is een geld-terug-actie, zoals bijvoorbeeld kassabonkorting. Zo kunnen consumenten met korting het product uitproberen en weten ze daarna de weg naar het product in de supermarkt. Het voordeel hiervan is dat de consument het gehele aankoopproces doorloopt, wat makkelijker herhalingsaankopen zal opleveren. Ook wordt op deze manier de naamsbekendheid van het product vergroot. Het nadeel hiervan is dat niet altijd de juiste doelgroep wordt bereikt.

De beste sampling methode voor jouw product

Er zijn dus verschillende sampling methodes voor jouw product. Bepaal allereerst wat de doelgroep van jouw product is, waar deze behoefte aan heeft en op welke locatie het aangeboden kan worden. Bedenk vervolgens in welke categorie jouw product valt: kun je het matchen met een ander product, is het geschikt binnen- of buitenshuis of is het een maaltijdcomponent?

Mocht je hier niet uitkomen of vragen over hebben, neem dan contact met ons op voor meer informatie over de beste sampling methode voor jouw product.

Laat een reactie achter