Herengracht 562, 1017CH Amsterdam, The Netherlands

Do’s en don’ts van sampling

 

 

In het digitale tijdperk komen consumenten constant in aanraking met zowel online als offline reclame-uitingen. Door deze overvloed komt de reclameboodschap niet altijd over zoals gehoopt. Gelukkig kunnen merken door middel van sampling een productervaring bieden waarmee ze toch het vertrouwen van de klant krijgen. Wel is het van belang om deze strategie op de juiste manier in te zetten. In deze blog vertellen we je daarom de do’s en don’ts van sampling.

Do: sampling met een doel

Wanneer je als merk sampling in wilt gaan zetten is het belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid creëren, een trial starten of juist feedback op een nieuw product? Afhankelijk van je doel kun je de sampling strategie bepalen.

Don’t: dezelfde methode voor elk product

Elk product heeft een andere sampling strategie nodig. Dat de ene strategie in het verleden goed werkte, is geen garantie voor succes in de toekomst. Het is belangrijk dat de consument een sample krijgt op het moment dat hij of zij daar zowel behoefte als tijd voor heeft. Daarom is het van belang om tailormade campagnes te ontwikkelen die zorgen voor een match tussen het product en de doelgroep.

Do: focus op een specifieke doelgroep

Bij sampling is het verstandig om een specifieke doelgroep te bepalen. Wanneer de juiste mensen worden bereikt, zal dit uiteindelijk meer rendement opleveren. Wanneer de doelgroep te breed is, zul je meningen krijgen van mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw product. Dit is zonde wanneer het doel is om feedback te krijgen op een nieuw product.

Niet focussen op een specifieke doelgroep zorgt dus voor overbodige waste en dat is niet wenselijk in je sampling campagne.

Don’t: veel tijd vragen van consumenten

Sampling wordt door consumenten vaak gezien als een leuk extraatje. Ze hebben er meestal niet om gevraagd. Wanneer je feedback gaat verzamelen is het dan ook verstandig om niet te veel tijd van ze te vragen.

Stel dus slechts een paar vragen. De kans dat je bruikbare feedback terug krijgt is dan een stuk groter.

Do: bepaal het geschikte moment en plaats

Ondanks het feit dat mensen graag gratis producten ontvangen, hebben ze hier niet op elk moment behoefte aan of tijd voor. Wanneer iemand bijvoorbeeld uit zijn werk komt na een drukke dag en snel de trein moet halen, is dit niet het geschikte moment om een sample uit te delen.

Probeer de sample daarom aan te bieden op het moment en de plaats waarop iemand het product het meest nodig heeft of tijd over heeft om hier aandacht aan te besteden.

Don’t: sample met ongeschikt formaat

Voordat je een product gaat samplen is het verstandig om te kijken of het formaat wel geschikt is. Zo kan het zijn dat het product erg groot of vloeibaar is, waardoor de productie- en distributiekosten hoog kunnen uitvallen.

In het geval van drinken kan er bijvoorbeeld misschien beter gekozen worden om dit via een koelkast te samplen, zoals bij Center Parcs. Een bijkomend voordeel is dat de ontvanger het product dan in een huiselijke sfeer kan testen.

Do: gebruik social media en call-to-actions

Wanneer het doel van sampling naamsbekendheid is, kun je een oproep doen aan de consumenten die het product ontvangen. Vraag hen via de sample, bijvoorbeeld op de verpakking of via een flyer, of ze op een creatieve manier een foto van het product kunnen delen op social media. Zo bereik je in korte tijd veel mensen met een klein aantal samples.

Don’t: het uiterlijk te veel aanpassen

Wanneer de ontvanger enthousiast is over de sample, moet deze dit natuurlijk wel terug kunnen vinden in de winkel. Zorg daarom dat het uiterlijk van de sample niet te veel verschilt van het originele product.

Wanneer de sample een aanpassing op een origineel product is, zoals bijvoorbeeld een nieuwe smaak Coca Cola, zorg dan ook dat de ontvanger van de sample het originele product herkent aan de verpakking. Op deze manier kan de ontvanger de connectie leggen met eerdere ervaringen met dit merk of product en een betere vergelijking maken.

Do: resultaten meten

Wanneer je gebruik maakt van sampling is het aan te raden om de resultaten te meten. Door middel van het feedbackprogramma van Lime Factory kan de ROI van een sampling campagne worden berekend. De consumenten krijgen vier vragen voorgelegd waarin een oordeel kan worden gegeven over de sampling.

Uit ervaring is gebleken dat ons feedbackprogramma waardevolle inzichten biedt. Zo krijg je onder andere inzicht in de productwaardering, de herhalingsaankoop intentie en het gebruik door de consument.

Don’t: focus op vaste klanten

Wanneer het doel van de campagne is om meer producten te verkopen, focus je dan op manieren om nieuwe klanten te werven. Geef dan geen samples weg via de eigen website of social media kanalen maar zoek andere locaties waar potentiële klanten zijn. Trouwe klanten die al positief zijn over jouw merk zullen immers geen invloed hebben op de verkoopcijfers.

Als je de loyaliteit wilt vergroten en wilt vermijden dat trouwe klanten overstappen naar een ander merk, deel dan juist wél samples uit aan je vaste klanten. Zoals we in onze eerste sampling do al aangeven: zorg altijd dat je sampled met een doel!

Samplen met succes

Er zijn veel do’s en don’ts waar je rekening mee moet houden wanneer het om sampling gaat. Wanneer je de juiste strategie toepast kan samplen leiden tot meer succes voor jouw merk.

Nog één keer in het kort alle do’s en don’ts van deze blog:

  1. Sample met een doel
  2. Niet elke sampling methode is voor elk product geschikt
  3. Focus je op een specifieke doelgroep
  4. Vraag niet te veel tijd van je doelgroep
  5. Bepaal het geschikte moment en plaats voor jouw campagne
  6. Zorg voor een geschikt formaat van de sample
  7. Gebruik social media en call-to-actions
  8. Zorg dat het uiterlijk van je sample niet te veel verschilt van het originele product
  9. Meet de resultaten
  10. Wanneer je nieuwe klanten wilt werven, focus je dan niet op vaste klanten

Wil je starten met sampling?

Door jarenlang actief te zijn in de sampling branche hebben wij veel kennis opgedaan in de wereld van sampling. Ben je van plan om een sampling campagne op te zetten of heb je vragen over wat wij als sampling bureau precies doen? Dan kunnen wij helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Laat een reactie achter