Het effect van sampling op de consument

effect van sampling

In onze vorige blogs heb je kunnen lezen dat sampling een goede manier is om een (nieuw) product te promoten. Het heeft een bepaalde invloed op de consument waardoor deze het product aantrekkelijker vindt en sneller koopt. Maar hoe werkt dit nu precies? In deze blog vertellen wij meer over het effect van sampling op de consument. Benieuwd? Lees dan verder!

De push-strategie

Wat is het dat sampling zo’n goede manier maakt om een product te verkopen? Een van de verklaringen hiervoor is de push-strategie. Deze strategie wordt ook vaak gebruikt in een samplingcampagne. De meeste samples worden uitgedeeld in winkels, op straat of toegevoegd aan tijdschriften of webshopbestellingen. De sample wordt dus aangeboden, oftewel gepushed naar de consument.  

De drempel om kennis te maken met een product is dus laag. Consumenten hoeven geen moeite te doen voor het product. Het aanbieden van een sample aan een consument heeft daarom een positief effect. Waar doorgaans gezocht en betaald moet worden voor producten, krijgt de consument het nu aangeboden en gratis.

Het foot-in-the-door effect

Een andere verklaring voor het succes van sampling is het foot-in-the-door effect. Het foot-in-the-door effect is dat consumenten na het ontvangen van een gratis sample eerder geneigd zijn om het product te kopen. Dit komt doordat ze na het aannemen van een sample een soort schuldgevoel ervaren als ze het product vervolgens niet kopen. Het bedrijf dat de sample aanbiedt heeft als het ware al een voet binnen in het huis van de consument en is daardoor moeilijker om af te wijzen.

effect van sampling

Het foot-in-the-door effect heeft nog meer invloed op de consument wanneer de sample wordt aangeboden door een medewerker van het bedrijf. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer de sample wordt uitgedeeld in een supermarkt of tijdens een evenement. De consument is dan eerder geneigd het product te kopen. Wanneer de medewerker ook nog eens argumenten aandraagt voor het kopen van het product, is de kans op een aankoop nóg groter.

Het wederkerigheidsprincipe

In lijn met het foot-in-the-door-effect is een verklaring voor het succes van sampling het wederkerigheidsprincipe. Het wederkerigheidsprincipe is een beïnvloedingstechniek en werkt als volgt: ik bewijs jou een dienst en ik hoop dat jij me later beloont met een wederdienst. Dit gebeurt in het dagelijks leven zowel op persoonlijk als zakelijk gebied.

Wanneer een bedrijf een sample aanbiedt aan de klant, geeft het bedrijf natuurlijk iets gratis weg. Het bedrijf bewijst de consument als het ware een dienst en hoopt dat de consument hen hiervoor later beloont door het product te kopen. Ook kan het bedrijf worden beloond wanneer de consument het product benoemt of promoot.

Tegengesteld effect

De sample die je geeft moet echter wel onverwacht en betekenisvol zijn. Is dit niet het geval, dan kan de sample juist het tegengestelde effect hebben. Wanneer mensen gewend raken aan de sample of deze meerdere keren krijgen of kunnen aanvragen, zullen ze hier mogelijk misbruik van maken. De sample heeft dan niet meer het juiste effect, aangezien de kans op een aankoop wordt verkleind.

Het is daarom verstandig om goed na te denken over het soort sample en de doelgroep van het product. Stel jezelf vragen als: “Loop ik het risico om koopjesjagers, die buiten de doelgroep vallen, aan te spreken?”, “Levert het samplen van dit product genoeg op om de kosten van de campagne te dekken?”. Mocht het antwoord op deze vragen negatief zijn, dan is het goed om nogmaals na te denken over de sampling van het product.

Samplingcampagne bij Lime Factory

Het effect van sampling op de consument kan dus best wel groot zijn en is te verklaren aan de hand van verschillende theorieën. Als bedrijf is het goed om naast het zenden van een boodschap ook een ervaring van het product te bieden. Bij Lime Factory kunnen wij je hierbij helpen en maken wij gebruik van een goede strategie.

Door tijdens de samplingcampagne de effecten te meten, weten wij welke samplingmethode geschikt is voor welke samplingcampagne. De kans dat de sampling van jouw product effect heeft op de consument is dus groot!

Wil je meer informatie over onze aanpak of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met ons op!

Laat een reactie achter