De ontwikkeling van sampling in de cosmetica-industrie

cosmetica-industrie

Sampling is de afgelopen jaren flink veranderd, zo ook cosmetica sampling. Uit onderzoek van Euromonitor International blijkt dat een gratis sample de op drie na grootste beïnvloeder is bij het aankoopproces. Alleen eerdere ervaringen van de consument, aanbevelingen van vrienden en de hoogte van de prijs blijken voor de consument nog net iets belangrijker. In deze blog geven we je inzicht in de nieuwste ontwikkelingen van sampling in de cosmetica-industrie.

1. Traditionele sampling

Ook de cosmetica-industrie is begonnen met sampling zoals we het allemaal kennen. In de offline winkel kreeg de consument een gratis sample bij het kopen van een product. Dit is de meest eenvoudige vorm van sampling, maar werkt nog steeds uiterst effectief. In de blog over de effecten van sampling acties bleek uit onderzoek van Arbitron en Edison Media Research dat maar liefst 35% van de consumenten die een sample probeert, het product in dezelfde winkeltrip koopt. Ruim 81% van de consumenten komt zelfs voor een sample naar een winkel toe.

2. Webshop sampling

Een aantal jaar geleden werd naast offline sampling ook webshop sampling geïntroduceerd. Het principe werkt hetzelfde als in een fysieke winkel. Bij een aankoop van een product krijgt de consument een gratis sample om thuis te proberen. Waar voorheen alleen cosmetica samples bij cosmeticaproducten werden gestuurd, worden er nu ook bij andere producten cosmetica samples meegestuurd.

3. Beautybox met abonnementsvorm

Uiteraard zag ook de cosmeticabranche de kansen van de online wereld, waardoor er bijvoorbeeld slim op in gespeeld kan worden met het monsterdoos principe. Een doos die geheel is gericht op cosmetica is een zogenaamde beautybox die je als consument voor een bepaald bedrag maandelijks toegestuurd krijgt. In de beautybox zitten samples van de grootste cosmeticamerken. Wat we nu zien is dat deze markt enorm verzadigd is. Door deze verzadiging zijn de beautybox-websites veranderd in echte e-commerce webshops.

4. Adventkalenders

De afgelopen jaren zijn de grote cosmeticabedrijven gestart met het maken van zogenoemde adventkalenders. De kalender heeft een aantal vakjes waarin verschillende samples zitten. Per dag mag er één vakje opengemaakt worden. Een adventkalender is een slimme manier van sampling, omdat je de consument niet één keer, maar een hele maand een cadeau geeft. Deze kalenders zijn vooral in de feestmaanden erg populair.

Een adventkalender geeft de consument niet één keer, maar de hele maand een cadeau!

5. De opkomst van sample Apps

De nieuwste ontwikkeling in de cosmeticabranche is de opkomst van zogenaamde sample apps. Met deze applicaties kun je de consument samples laten proberen, zonder dat je daadwerkelijk een sample opstuurt. De consument hoeft alleen maar een selfie te maken en kan hierna met de applicatie zien hoe de producten er bij haar uitzien. Ook filtert een sample app de producten die het beste bij de huid van de consument passen.

Het grootste voordeel van deze apps is dat er veel minder fysieke samples gemaakt hoeven te worden. Dit heeft vooral voordelen op het gebied van kosten en het milieu.

6. De nieuwste ontwikkeling

De allerlaatste ontwikkeling op cosmetica sampling gebied is dat miljardenbedrijf Amazon een technische proef is gestart met het versturen van samples op basis van hun eigen data. Cosmeticamerken kunnen met deze proef tegen betaling een sample sturen naar de Amerikaanse klanten van Amazon. De samples worden verstuurd op basis van de data van Amazon, waardoor de sample relevanter en effectiever is. Er zijn nog geen e-commerce bedrijven van deze grootte die hier mee werken.

In Nederland ziet Bol.com (nog) niet de toegevoegde waarde van deze vorm van sampling. Zalando daarentegen is zelf een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor het samplen via hun webshop.

Meer sampling insights?

Bij Lime Factory beschikken we over de nieuwste insights en informatie over sampling. Benieuwd hoe we die informatie kunnen gebruiken om jouw sampling campagne succesvol te maken? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Laat een reactie achter