Street sampling: hoe werkt het precies?

street sampling

Je ziet het vast wel eens op straat, in het winkelcentrum of op het station: promotiemedewerkers die producten aanbieden aan het langs wandelende publiek. Street sampling is een populaire en effectieve vorm van samplen. Het is een goede manier om mensen kennis te laten maken met een product. In deze blog vertellen we meer over deze vorm van sampling en hebben we het over de waarde van een promotieteam.

Wat is street sampling?

Street sampling is een vorm van sampling waarbij de samples, zoals de naam het al zegt, worden uitgedeeld op straat. Dit wordt meestal gedaan op plekken waar veel mensen langskomen zoals stations, winkelcentra of evenementen. Bij street sampling kan de doelgroep gericht worden benaderd omdat er één-op-één contact is tussen de promotiemedewerker en de (potentiële) consument.

De consument maakt vervolgens gratis kennis met het product. Hierdoor heeft hij of zij meteen een plezierige ervaring met het merk. Dit bevordert uiteindelijk de aankoopintentie. Het voordeel van street sampling is dat je een groot aantal mensen kunt bereiken in een relatief korte tijd.

De waarde van een promotieteam

Onlosmakelijk verbonden aan street sampling is een promotieteam. Deze promotie medewerkers zijn vaak jonge mensen en/of studenten die houden van een praatje. Zij delen de samples uit en presenteren het product op een leuke manier aan het publiek. Het is bij het samenstellen van een promotieteam belangrijk dat de medewerkers gemotiveerd zijn. Dit stralen ze namelijk ook uit op straat en kan de ervaring van de consument beïnvloeden.

De kunst van een promotieteam is dat zij de kracht hebben om een voorbijganger zijn aandacht vast te houden. Door iets onverwachts of groots te doen, zal de nieuwsgierigheid van de voorbijganger worden gewekt. Het is vervolgens belangrijk om gebruik te maken van dat moment. De sample wordt aangeboden en er wordt eventueel een boodschap over het product meegegeven. Op die manier kan street sampling heel waardevol zijn!

Vaak zijn de reacties die je van een promotieteam terugkrijgt: “Het ging heel goed”, “De consumenten vonden het leuk!” Lime Factory denkt dat dit beter kan door de koppeling met een feedback programma. Dit kan door het meegeven of het vastmaken van een flyer aan de sample. Door het koppelen van een leuke prijs aan zo’n feedback actie kan je ook nog eens een goede redemptie behalen.

street sampling

Geschikte producten voor street sampling

Niet elk product is geschikt voor street sampling. Voor elk product is er een passende samplingmethode. Street sampling is met name geschikt voor producten die je meteen kunt gebruiken. Ongeschikt zijn producten met een heel specifieke doelgroep. Hierbij is er niet vaak genoeg een match tussen het product en het publiek waardoor er veel waste is.

Een nadeel van street sampling is dat het relatief duur is. Dit heeft te maken met de relatief hoge kosten. Zo zijn er de loonkosten van de promotiemedewerkers, kosten van vergunningen voor de locatie en de aankleding van de promotie.   

Voor het succes van een street samplingcampagne is het daarom belangrijk dat er een match is tussen het product en de locatie of omstandigheden. Zo kun je op een koude winterdag verwarmende dranken uitdelen en promoten en is de ingang van een zomers festival geschikt voor een verkoelende limonade.

Street sampling via Lime Factory

Bij Lime Factory kunnen we voor jouw bedrijf een plan maken voor een samplingcampagne waarbij we de uitvoering van de street sampling laten uitvoeren door een ervaren partner. Wij verzorgen de promotiematerialen, feedback en eventuele andere sampling kanalen. Uiteraard kijken we ook of het product wel goed past bij deze vorm van sampling.

Heeft jouw bedrijf interesse in een street samplingcampagne of wil je graag meer informatie over dit onderwerp? Neem dan even contact met ons op!

 

Laat een reactie achter