Wat is point of use sampling en hoe zet je dit succesvol in?

point of use sampling

Wanneer het sampling betreft, zijn er verschillende methodes die je kunt toepassen. Afhankelijk van jouw product en doelgroep is er een bepaalde samplingmethode geschikt. Zo heb je respons sampling, cross-ruff sampling of point of use sampling. In deze blog gaan we het hebben over deze laatste vorm van sampling. We vertellen je wat het precies inhoudt en wanneer je deze vorm het beste én succesvol in kunt zetten.

Wat is point of use sampling?

Point of use sampling is een vorm van sampling die op een bepaalde locatie plaatsvindt. Dit kan binnen in een winkel zijn maar ook buiten op een evenement. Het gaat erom dat de locatie waar de samples worden aangeboden gericht is op het gebruiksmoment. Er moet dus een bepaalde match zijn tussen de sample en de locatie.

Het is belangrijk dat er op de locatie waar de sample wordt uitgedeeld behoefte is aan het product. Zo kun je een sample van een shampoo het beste geven op een plek waar je kunt douchen en is een drankje geschikt bij evenementen.

Voorbeelden van point of use sampling

Om je een duidelijk beeld te geven van wat point of use sampling is, hebben wij enkele voorbeelden. Zo worden er vanuit Lime Factory jaarlijks 300.000 Zomer- en Winter Welkomstpakketten met samples uitgedeeld bij Center Parcs locaties. Dit pakket krijgen bezoekers aan het begin van hun verblijf en is gevuld met bijvoorbeeld een maaltijdcomponent die ze tijdens hun verblijf kunnen gebruiken.

point of use sampling

Een ander voorbeeld is de Monsterdoos die bij de mensen thuis wordt bezorgd. Hierin zitten met name samples die in de eigen omgeving kunnen worden gebruikt zoals bijvoorbeeld een flesje afwasmiddel, douchegel, flesje frisdrank of kleine snack. Deze producten kunnen direct worden gebruikt waardoor de consument gelijk kennis maakt met het product en deze niet aan de kant schuift.

Point of use sampling inzetten

Het lastige aan point of use sampling is dat het soms moeilijk is om de doelgroep te bereiken. Met name bij samples die buitenshuis worden aangeboden, bestaat de kans dat de doelgroep niet helemaal overeenkomt. De sample wordt dan uitgedeeld aan mensen die misschien niet helemaal in de doelgroep zitten.

Bedenk daarom van tevoren goed welke doelgroep jouw product heeft en probeer de locaties zo specifiek mogelijk te houden. Zo zal het ene product beter binnenshuis werken en het andere buitenshuis.

Daarnaast is het bij point of use sampling ook van belang om aan de grootte en het gewicht van het product te denken. Het moet immers naar een bepaalde locatie worden gebracht. Wanneer jij een breekbaar ontbijtproduct hebt, is het zonde als deze allemaal gebroken aan de consument worden getoond. Wees hier alert op en verpak het product goed.

Het klinkt misschien best logisch om een sample te geven op het gebruiksmoment. In de praktijk is dit echter soms best lastig te realiseren. Maak daarom van tevoren een duidelijke strategie en ga alle mogelijke opties en scenario’s bij langs. Soms zijn er geschikte locaties en onverwachte wendingen waar je in eerste instantie niet aan denkt!

Hulp nodig bij sampling

Heb je vragen over het samplen van jouw product? Of wil je graag geholpen worden bij het opzetten van een sampling campagne? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder en kunnen je adviseren over de juiste samplingmethode voor jouw product.

Laat een reactie achter