8 tips om viral te gaan met je sampling campagne

social-media-sampling

Het is de wens van veel mensen: een campagne of actie die viral gaat op internet. Een viral bericht is een bericht wat binnen een korte tijd veel wordt gedeeld en dus als een inktvlek over het internet verspreid wordt. In deze blog vertellen we wat de theorie achter viral marketing is en geven we je tips voor het viral maken van je sampling actie!

Wat is ‘viral’ gaan?

Zoals hierboven al kort besproken gaat iets viral wanneer bepaalde content in een korte tijd enorm veel gedeeld wordt op het internet. Deze viral content kan van alles zijn: van een Twitter-bericht tot een Instagram foto en van een blogpost tot een infographic. Het belangrijkste kenmerk van viral content is dat het een hoge shareability heeft. Dit betekent dat mensen de content graag delen, omdat het grappig, nuttig of schokkend is.

De theorie over viral marketing

Hoewel er vaak gedacht wordt dat je als marketeer geluk moet hebben met het viral gaan van je content, is er wel degelijk een theorie die bepaalde handvatten geeft voor een viral post. De theorie van prof. Jonah Berger over het maken van een viral post is gebaseerd op de zogenoemde STEPPS-eisen.

  1. Social currency. Oftewel de sociale waarde. Iemand deelt graag grappige of waardevolle content met het eigen netwerk, omdat het de persoon zelf ook grappiger, aantrekkelijker of waardevoller maakt.
  2. Trigger. Er is sprake van een trigger wanneer iets vaker terugkomt, bijvoorbeeld iedere dag of maand. Mensen praten makkelijker over dingen waarmee ze vaker worden geconfronteerd. Content dat gekoppeld wordt aan een bepaalde dag, gebeurtenis of onderwerp zal dus beter worden onthouden.

Wat is de trigger van je viral content?

  1. Emotie. Content die heftige emotie oproept brengt mensen in beweging. Positieve content (een hond die na 5 jaar zijn baasje weer ziet) wordt vaak gedeeld, maar ook negatieve content (rellen tijdens een voetbalwedstrijd) wordt veel gedeeld, omdat het heftige emoties oproept.
  2. Publiekelijk. Een bericht dat door meerdere mensen gedeeld wordt, waardoor iemand het zelf ook meerdere keren voorbij ziet komen. De aanname van deze persoon is dat het bericht interessant is, waardoor het vanzelfsprekender wordt om het bericht zelf ook te delen.
  3. Praktische waarde. Content waar mensen echt iets aan hebben. Denk hierbij aan bespaartips, tips voor persoonlijke ontwikkeling of een mooie aanbieding op een product. Een bericht met echte waarde wordt gedeeld.
  4. Storytelling. Een spraakmakend, grappig of gevoelig verhaal, iedereen is er dol op. Een leuk verhaal blijft goed hangen en wordt daarom graag gedeeld met het netwerk.

Wil je zorgen dat je sampling actie meer kans heeft om viral te gaan? Maak dan gebruik van deze acht tips!

1. Optimaliseer voor één social kanaal

Bedenk welk platform het beste aansluit op de content die je hebt of gaat maken. Belangrijk is om je op één social media kanaal te richten en de content hiervoor te optimaliseren. Bedenk dat een video op Twitter niet hetzelfde effect zal hebben als op Facebook of YouTube. Zorg voor kwalitatieve content die makkelijk deelbaar is.

Tip: mensen zijn visueel ingesteld, dus een video of afbeelding is vaak de beste content om viral te gaan.

2. Baken je doelgroep af

Een goed geformuleerde, afgebakende doelgroep zorgt ervoor dat je je content duidelijk kunt richten op deze doelgroep. Hoe relevanter de content is voor een bepaalde doelgroep, hoe meer deze content zal prikkelen en de doelgroep activeert om te delen.

3. Origineel of emotioneel

Viral content moet uniek zijn of emotie bij mensen oproepen. Het is dus belangrijk om doelen te stellen voor het uitvoeren van je sampling campagne. Wat is de unieke of emotionele factor in de campagne? En hoe kunnen we deze het beste in beeld brengen?

social-media-viral

Zorg dat je content uniek is of emotie oproept bij de lezer.

4. Speel in op actualiteiten

Een actueel onderwerp in je content verwerken, kan erg aanslaan. Er wordt immers veel op gezocht. Houd daarom het nieuws in de gaten en bedenk een manier waarop je je sampling actie kunt koppelen aan een trend of actuele gebeurtenis.

5. Korte, krachtige slogan

Een lang verhaal over de achterliggende gedachtes van een sampling actie blijft niet gemakkelijk hangen. Zorg dus dat je een pakkende slogan bij de actie verzint die ‘top of mind’ blijft. Probeer te bereiken dat de slogan en content niet aanvoelen als reclame, maar dat het leuk is om te zien en dus ook om te delen.

6. Zorg voor vindbaarheid

Zorg dat bepaalde trefwoorden in al je content terugkomen. Trefwoorden waar je doelgroep op zoekt laat je terugkomen in de titel van je video/blog/bericht, in de beschrijving en op je website.

Bedenk ook dat als je post viral gaat, mensen gaan zoeken naar je organisatie. Zorg dan ook dat je goed vindbaar bent. Dit doe je al door al je sociale accounts hetzelfde te noemen als je webpagina.

7. Denk groot, begin klein

Denk voor virale content altijd groot, maar begin bij het aansporen van de mensen om je heen. Spoor je huidige volgers aan om je content te delen en vergeet vooral niet om deze trouwe volgers te bedanken voor hun bewezen diensten.

8. Veel bereik

Voeg naast je eigen netwerk ook andere mensen aan je ‘verspreidingsteam’ toe. Zorg dat dit mensen zijn met groot bereik en autoriteit en zorg dat deze mensen je content tegelijk posten om een hype te creëren!

Meer weten over sampling campagnes?

Door jarenlang actief te zijn in de sampling branche hebben wij veel kennis opgedaan in de wereld van sampling. Ben je van plan om een sampling campagne op te zetten? Dan kunnen wij helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Laat een reactie achter