Hoe social media sampling kan versterken

Een goede social strategie kan het effect van jouw samplingcampagne behoorlijk versterken. Sampling is allang niet meer alleen het uitdelen van een plakje worst bij de slager. Door online technologieën kunnen offline campagnes ook steeds effectiever worden ingezet. Je kunt online veel data te verzamelen en deze data inzetten om samplingcampagnes veel gerichter uit te voeren. Daarnaast kan social media jouw samplingactie ook een boost geven.

Social media tijdens de drie fasen van je campagne

Steeds meer bedrijven gebruik van social media, maar bij het communiceren van een samplingcampagne wordt de campagne vaak niet op de sociale kanalen gedeeld, wat een gemiste kans is. Het inzetten van social media kan namelijk een goede ondersteuning zijn aan de communicatie van een sampling campagne. Zo kun je social media voor, tijdens en na de sampling campagne versterken.

Voorafgaand: stel je doelgroep op de hoogte
Iemand die weet dat er over een week een interessant product gratis te proberen is, houdt hier rekening mee. Door de campagne te communiceren via je social media kanalen, breng je in ieder geval de volgers van je pagina’s op de hoogte van de campagne. Deze mensen zijn al verbonden met je merk en zijn dus benieuwd wat voor nieuw of verbeterd product je hebt.

Maar hoe bereik je mensen die jouw social pagina’s nog niet volgen? Dit zou je kunnen doen door gebruik te maken van je huidige volgers. Spoor ze bijvoorbeeld aan om vrienden te taggen die de samplingcampagne moeten zien. Daarnaast kan je een social ad campagne inzetten. Tegenwoordig kan je heel gericht targetten op jouw doelgroep. Via Facebook en Instagram is het mogelijk om te targeten op basis van demografische gegevens, locatie, interesses en gedrag. Daarnaast kan je een vergelijkbare doelgroep aanmaken, hiermee kan je je richten op een nieuwe doelgroep, die vergelijkbare kenmerken heeft van jouw huidige klanten.

Een advertentiecampagne kan je ook op een andere manier inzetten om jouw doelgroep heel gericht te bereiken. Dit kan door middel van Facebook Lead-advertenties. Deze advertenties maken het mogelijk om jouw doelgroep te bereiken met huis-aan-huis sampling. Door de geavanceerde targeting- mogelijkheden van Facebook kan je je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Door middel van een advertentie bied jij een gratis sample van jouw product aan. Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, opent er een formulier waarbij zij alleen hun adres hoeven in te vullen voordat het formulier verzonden kan worden. Met deze manier van adverteren bereik je alleen de mensen die precies binnen jouw doelgroep vallen en openstaan voor het proberen van jouw product. Het grote voordeel hiervan is dat er veel minder waste is. Hierdoor kan het resultaat van je sampling campagne enorm toenemen.

Tijdens de campagne: spoor ontvangers aan om te delen, te liken en te volgen!
Worden je producten gesampled in een winkel of ergens op straat? Zorg dan dat de ontvanger van de sample wordt getriggerd om de sampling campagne te delen op zijn social media kanalen. De ontvanger van de sample volgt of deelt sneller als hij wordt aangespoord door een persoon in plaats van een tekst op een flyer of website. Verzin een actie waarbij de deler een beloning krijgt of kan krijgen.

Na afloop: referral marketing
De sampling campagne hoeft niet afgelopen te zijn als er geen samples meer op locatie zijn. Maak na het uitdelen van de samples gebruik van een referral marketing programma, waarbij je de ontvanger van de sample de kans biedt om via social media een sample naar zijn vrienden te sturen. Als de ontvanger tevreden is over de sample, is het mogelijk dat hij zijn vrienden wil laten profiteren van een gratis sample.

Ook bij een referral-programma geldt dat iemand je merk sneller promoot als hier een beloning tegenover staat. Een actie kan bijvoorbeeld zijn dat je promoter een gratis product krijgt als hij drie van zijn vrienden via social media uitnodigt om een sample te proberen. Op deze manier wordt je sampling campagne via social media steeds verder versterkt, waardoor je een sneeuwbaleffect krijgt.

Starten met sampling?

Wil jij jouw product onder de aandacht brengen? Wij zorgen voor extra aandacht en publiciteit middels de website, onze social media kanalen en mailings. Wil je er meer over weten? Laat dan een kort bericht voor achter en dan nemen we snel contact met je op.