Bereik jouw doelgroep met generatiemarketing

Richt jij je met jouw product op een andere generatie dan die van jezelf? Wanneer je van een andere generatie bent dan jouw doelgroep, kan dit lastig zijn om de juiste marketingstrategie uit te zetten. Weten wat jouw doelgroep wil, wat ze waarderen en wat ze willen ervaren kan het verschil maken om te slagen met jouw marketingstrategie. Formuleer je de boodschap op een dusdanige manier dat jouw doelgroep zich persoonlijk aangesproken voelt.

Welke generatie reageert het beste op e-mails of wordt enthousiast van jouw product omdat het duurzaam is? Hoewel ook ieder individu weer uniek is, vertellen wij je in deze blog hoe jij het beste verschillende generaties aan kunt spreken.

Babyboomers

Babyboomers zijn tussen 1945 en 1960 geboren. Volgens het Ruigrok NetPanel zit maar liefst 95% van alle Babyboomers op internet, waarvan 94% een laptop gebruikt en 67% een smartphone. Babyboomers zoeken graag dingen zelf uit en onderhouden contacten via het internet. Ruim de helft van de Babyboomers kijkt tv, video en film via internet.

Deze generatie heeft de overgang naar het digitale tijdperk gemaakt, maar je kunt ze nog steeds bereiken met een aantal oudere technieken. Online brochures en YouTube-beoordeling van klanten zijn twee technieken die de kloof overbruggen en deze doelgroep aanspreken.

Babyboomers willen niet opgedrongen worden. Wat is een betere manier om niet opdringerig te zijn dan te vragen of ze 5 Euro per maand willen toevoegen voor 50 GB extra opslag? Volgens sales guru Jeffery Gitomer kan upselling ook helpen om betere relaties met klanten op te bouwen; het is ook veel gemakkelijker om te upsellen bij een bestaande klant dan om een nieuwe verkoop te genereren.

Babyboomers zijn het minst geneigd om dat lange blogbericht te lezen; de artikelen die ze het leukst vinden zijn slechts 300 woorden lang. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar Babyboomers zijn ook het minst geneigd om een aankoop te doen op hun smartphones – maar dit is een goede kans om je winkelmandje en check-out opnieuw te evalueren. Komt iemand van 60+ er ook makkelijk doorheen?

Generatie X

Deze generatie, geboren tussen 1961 en 1980,  is druk, druk, druk! Ze hebben kinderen, moeten een hypotheek aflossen en zitten midden in hun carrière. Ze zijn opgegroeid zonder de online winkelervaring, dus ze genieten nog steeds van een trip in de winkel, maar hebben ook online winkelen volledig omarmd.

Hoewel e-mailmarketing oud nieuws lijkt te zijn, is het nog steeds de beste manier om te communiceren met Generatie X. Deze generatie is al voortdurend in hun mailbox aangesloten voor werk en updates van familie, dus het is een gegeven dat ze positief zullen reageren op e-mails over jouw product. Volgens het Ruigrok NetPanel is ‘de vergeten generatie’ op social media vooral actief op WhatsApp en Facebook.

Millennials

Millennials zijn geboren tussen 1981 en 1999. Zij traden op de arbeidsmarkt toen de economie crashte en zijn als gevolg hiervan de grootste generatie ondernemers.

Millennials veranderen de manier waarop goederen en diensten op de markt worden gebracht door niet te reageren op traditionele marketingtactieken. Deze generatie beslist waar te winkelen op basis van Instagram-foto’s, zoekt leuke evenementen op Facebook en laat hun boodschappen bij hen thuis afleveren op aanbeveling van een vriend. Millennials praten en plannen graag met hun vrienden. Een goede manier om deze generatie indirect aan te spreken, is ervoor te zorgen dat jouw online beoordelingen en klantervaringen op orde zijn.

Wees online actief door middel van een blog, social media post of het maken van video’s. Vertel welke bijdrage jouw product levert of schrijf over de duurzaamheid van jouw product. Geef deze generatie de mogelijkheid om jouw merk te ervaren. Marketing naar Millennials moet een aanpak zijn die een nieuw perspectief op een gemeenschappelijk probleem of taak toont.

Generatie Z

Generatie Z is tussen 2000 en 2015 geboren en opgegroeid met een smartphone in de hand. Deze generatie is nog jong, waardoor het erg vroeg is om de generatie echt te duiden. Toch wordt ook deze doelgroep snel volwassen. Generatie Z is een generatie van wereldverbeteraars: ze zien hoe voorgaande generaties verkeerde keuzes hebben gemaakt en willen het zelf anders doen.

Generatie Z neemt veelal informatie op van het web en geeft de voorkeur aan video’s. Platforms als Snaptchat worden door deze generatie veel gebruikt. Met name jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 24 jaar gebruiken Snapchat. Dit platform leent zich perfect in om in contact te komen met deze generatie. Van de ondervraagde marketeers geeft ruim 64% aan te beschikken over een Snapchat-account. Er wordt met name videocontent gepubliceerd.

Doordat Generatie Z constant overstroomt wordt door informatie, is dit ook de eerste generatie die een soort ‘filter’ heeft tegen overbodige informatie. Om de oudste van de Gen Z-groep te bereiken is het van belang om authentieke verhalen te vertellen en sociaal bewust te zijn. Deze doelgroep ontmoet je online, op hun telefoons. Zorg er dus voor dat de website snel werkt. Is jouw merk de moeite waard om te volgen?

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen om jouw product onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep?

Door jarenlang actief te zijn in de sampling branche hebben wij veel kennis opgedaan in de wereld van sampling. Ben je van plan om een sampling campagne op te zetten? Dan kunnen wij helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Laat een reactie achter