Channelsampling doet meer voor je merk

Door te samplen bij retail- en leisure-locaties bedient Lime Factory zich van een wezenlijk andere samplingmethode dan de meeste andere samplingbureaus. Waar zij veelal kiezen voor locaties als pleinen, stations en winkelcentra, kiezen wij voor (lokale) winkels en vrijetijdslocaties om consumenten kennis te laten maken met je product. Dat doen we heel bewust omdat deze wijze van sampling (channelsampling) meer indruk maakt op consumenten en daardoor langer beklijft.

Relevante sampling

Wij stellen onze klanten altijd samplinglocaties (-kanalen) voor die logisch zijn en waar de sample voorziet in een behoefte van de consument. Zoals in dit voorbeeld waarbij wij een kruidenmix van Maggi uitdeelden bij slagers. Ook als er niet zo’n overduidelijke link is tussen product en locatie zorgen we er voor dat de locatie relevant is voor het merk en product.


Versterk je merkwaarden met relevante sampling
Iedere marketeer weet dat relevantie een belangrijk factor voor succes is. De content moet minstens enige samenhang hebben met je merk, missie en product. Consumenten verwachten dit ook van een merk. Waar dit voor content marketing geldt, geldt dit minstens zo sterk voor product- en merkactivaties als sampling. Ook daar verwachten consumenten relevantie. Door op een relevante locatie te samplen zorg je ervoor dat je merkwaarden worden versterkt.


Tijd en aandacht
Een andere belangrijke reden om te kiezen voor channelsampling is omdat jouw sample aanzienlijk meer aandacht krijgt. De sample wordt niet in alle haast gepakt maar wordt door een medewerker persoonlijk overhandigd. Vaak ook met een korte toelichting over de actie. We kunnen hier veel over vertellen, maar het is beter om het te zien op de foto’s van voorgaande projecten.


Bekend en betrouwbaar persoon
Bij channelsampling ontvangt de consument de sample vaak van iemand die ze kennen en/of in hun ogen een autoriteit is. Denk aan de groenteman die de consument al jarenlang goede adviezen geeft. Of de kapper die een grote mate van loyaliteit geniet. Het hoeft geen betoog dat het een verschil uitmaakt of je een sample ontvangt van een wildvreemde of een goede bekende.


Byron Sharp
Een laatste reden om te kiezen voor channelsampling is dat het zorgt voor associatieve relaties. Wie het boek ‘How brands grow’ van Byron Sharp gelezen heeft, kent het belang van het opbouwen van een geheugenstructuur. Hoe vaker je aan een product denkt, hoe waarschijnlijker het is dat je het koopt als je het eens nodig hebt. Channelsampling draagt daar aan bij. Eigenlijk door al het voorgaande. De relevantie van het kanaal, het feit dat jouw sample tijd en aandacht krijgt en de persoonlijke touch. Dit alles maakt dat er een grotere kans is dat je op deze locatie vaker aan de samplingactie terugdenkt.