De ultieme gids voor sampling in e-commerce

Sampling doet iets wat geen enkele andere marketinginspanning doet: de consument verrassen met iets fysieks in de handen. En wat blijkt? Het werkt heel erg goed! In deze blog laten we zien wat sampling betekent in de e-commerce wereld en hoe marketeers sampling op een slimme manier gebruiken. Niet alleen om meer producten te verkopen, maar vooral ook om consumenten te bereiken.

De waarde van sampling in e-commerce

Minder winkels en meer webshops. Het lijkt een ontwikkeling die ervoor zorgt dat product sampling in de vergetelheid raakt. Wat blijkt? Meer dan ooit is sampling een integrale strategie voor marketeers die op zoek zijn naar engagement met de doelgroep. Sampling brengt namelijk een aantal voordelen met zich mee:

  • Je kunt je meest trouwe consument identificeren en belonen;
  • Je krijgt bruikbare feedback van consumenten;
  • Je kunt inschatten wanneer een product klaar is voor een productlancering.

Toch is het grootste voordeel van sampling in e-commerce het snel verzamelen van recensies, beoordelingen en andere Consumer Generated Content (CGC). Uit onderzoek van het Pew Research Center blijkt dat online reviews cruciaal zijn bij aankoopbeslissingen. Eén online recensie van een product komt volgens het onderzoek overeen met een stijging van 10% van het conversiepercentage. Heb je meer dan vijftig beoordelingen op een product? Dan groeit het conversiepercentage gemiddeld met 30%.

Ook blijkt uit het onderzoek dat 57% van de respondenten een product heeft gekocht waar ze voor het eerst op social media mee in aanraking kwamen. Ruim 66% is eerder geneigd om een aankoop te doen als er op de website social media-berichten worden getoond met reacties van echte klanten.

sampling in e-commerce 1

Ruim 57% heeft een product gekocht waar ze voor het eerst op social media mee in aanraking kwamen. 

Kortom: consumenten online laten praten over je product is een succesvolle manier om je conversie te verhogen. Een sampling campagne is een goede manier om deze conversaties in gang te zetten. Bijvoorbeeld door de consument in ruil voor een social media bericht een sample te geven.

De meest voorkomende sampling strategieën in e-commerce

Er zijn natuurlijk veel manieren om een product te samplen. Toch zijn het de doelstellingen die bepalen hoe de sampling campagne eruit gaat zien. Vraag je daarom bij het bedenken van een campagne het volgende af:

  • Wat willen we bereiken? (bijv. merkbekendheid, merk affiniteit, meer verkopen)
  • Wat willen we van de doelgroep weten?
  • Hoeveel consumenten moeten minimaal onze sample ontvangen?
  • Hoe bereiken we de juiste doelgroep?

Hierbij is de laatste vraag misschien wel de belangrijkste. Je hebt namelijk alleen iets aan feedback als deze van je beoogde doelgroep afkomstig is. Begin daarom bij je beste klanten, alias je merkambassadeurs. Deze klanten zijn tevreden over je huidige producten en zullen, als de sample goed bevallen is, hun netwerk meer positieve verhalen vertellen over je merk.

Met deze wijsheid bekijken we de meest voorkomende en succesvolle sampling strategieën voor e-commerce:

  • Sampling voor beoordeling. Deze strategie richt zich dus op het vergaren van recensies. We weten dat consumenten hierdoor beïnvloed worden, dus is dit een prima manier om je concurrentievoordeel te vergroten.
  • Sampling voor productlancering. Een succesvolle lancering valt of staat met mond-tot-mond reclame. Met een sampling campagne kun je deze reclame aanwakkeren. Zorg dat consumenten, merkambassadeurs en branche influencers je product gratis kunnen uitproberen in ruil voor feedback en recensies. Creëer een buzz rondom je nieuwe product!
  • Sampling voor groei aan followers op social media. Samples geven aan influencers om zo je social media te laten groeien. Tegenwoordig heeft iedereen via zijn sociale kanalen de kans om zijn mening te uiten. Is de mening positief? Dan zal het netwerk je kanalen gaan volgen en liken. Hoe meer volgers en likes je hebt, hoe sneller anderen je pagina zullen volgen.

Deze drie sampling strategieën bieden voor e-commerce bedrijven de beste Return On Investment (ROI) en zijn op meerdere manieren te combineren om zo het meeste uit je sampling campagne te halen!

Meer weten over sampling?

Door onze jarenlange ervaring in de sampling wereld kunnen we je helpen met aanvullende informatie en adviezen over je eigen sampling campagne. Heb je interesse in een sampling campagne? Neem contact met ons op.

Laat een reactie achter