Hoe FMCG-bedrijven hun acquisitiekosten kunnen verlagen

Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat voor de meeste FMCG-bedrijven het vergroten van de marktpenetratie de nummer 1 doelstelling is. Door middel van het inzetten van advertenties (en dan ook met name online-advertenties) trachten bedrijven hun penetratie te vergroten. Opvallend daarbij is dat al deze advertenties er primair op gericht zijn om awareness te vergroten. Het succes van de campagnes wordt gemeten in klikken, maar vrijwel nooit in sales. Maar waarom eigenlijk niet? “Ondoenlijk”, zul je wellicht zeggen, maar waarom? Waarom besteden FMCG-bedrijven niet meer geld en aandacht aan media en activiteiten die zorgen voor (meer en betere) conversie en aan campagnes die direct leiden tot een aankoop(intentie)?

Hoger rendement op je marketing-euro

Je kunt weldegelijk een hoger rendement halen op je marketing-euro als je jouw marketing- en salesactiviteiten meer in harmonie met elkaar brengt. Anders gezegd: als je meer activiteiten ontplooit die vrijwel direct leiden tot een aankoopintentie kun je jouw customer acquisition costs drastisch omlaag brengen. We geven je drie gouden tips:

Gouden Tip 1: voeg een duidelijke call-to-action toe aan je campagnes

De afgelopen decennia is de gemiddelde aandachtsspanne van mensen met een derde afgenomen. Consumenten hebben nog maar een paar seconden aandacht voor je boodschap. Dus waarom alleen maar investeren in awareness terwijl je hun beperkte aandacht voor je merk ook kunt gebruiken om ze aankoopprikkels te geven? Laat consumenten je product ervaren, beleven en kopen. Bij grote voorkeur ook in die volgorde. We zeggen niet dat je moet ophouden met massamediale campagnes, maar koppel er eens vaker een actiematige component aan. Bijvoorbeeld een locatie waar men jouw product eens kan proberen. Dat kan een supermarkt zijn, maar ook een andere locatie. Immers: proberen = geloven. Ook een cashback-actie kan consumenten verleiden om je product te kopen en te ervaren.

Gouden Tip 2: Meet je conversie aan echte intenties

De conversie van campagnes wordt meestal gemeten in klikken, vind-ik-leuks of leads. Maar waarom gebruik je geen statistieken verderop in de funnel, zoals aankoopintentie en daadwerkelijke aankopen? Het rechtstreeks koppelen van je campagne-uitgaven aan de impact op verkopen werkt niet alleen voor online aankopen, maar ook voor aankopen in de winkel. Met bijvoorbeeld een combinatie van een samplingcampagne + winkelvloer activatie + cashback– of win- of spaaractie ga je van “ik zag dat product” en “ik wil er meer over weten” naar een directe aankoop. En om als consument aan de actie mee te kunnen doen moet je natuurlijk wel contactgegevens achterlaten. En daar komt gouden tip 3 om de hoek kijken.

Gouden Tip 3: Verzamel en gebruik first-party data om je media te optimaliseren

Waar ‘awareness-media’ vaak maar een enkel doel dient, kun je met conversie-campagnes meerdere doelen bereiken. Want een conversie-campagne leidt niet alleen tot aankopen maar geeft je ook waardevolle (first-party) data. Data als bijvoorbeeld e-mailadressen en verkoopgegevens die je in staat stellen om consumenten gerichte en persoonlijke aanbiedingen te kunnen sturen met daaraan gekoppeld een duidelijke call-to-action. In dit artikel vertellen we je er veel meer over. En ook dit draagt uiteindelijk bij aan lagere customer acquisition costs.

Meer informatie?

Wil je meer weten over hoe Lime Factory jou kan helpen om meer rendement op je marketingbudget te halen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Govert Noordman en hij vertelt je hoe wij je kunnen helpen met concrete en meetbare acties.