Als je product tegen de THT-datum aanloopt

Veel FMCG-bedrijven hebben te maken met producten die tegen de THT datum aanlopen. Dit kan ontstaan door minimale productie-batches, ‘foutjes’ tijdens de planning of producten die in een bepaalde periode toch wat minder lopen.

Dit zijn je opties

Maar wat doe je met zo’n THT partij? Eigenlijk heb je vier opties waar je uit kan kiezen:

  • Je kunt het laten vernietigen;
  • Je kunt het aanbieden aan de voedselbank;
  • Je kunt een actie optuigen om de verkoop nog wat te stimuleren;
  • Of je gebruikt deze producten voor een sampling campagne.


Het vernietigen van producten heeft vaak niet de voorkeur omdat dit simpelweg zonde is van de producten. Maar ook kunnen de kosten hiervan erg hoog zijn en het draagt verder niet bij aan het behalen van je sales-doelstellingen. De producten doneren aan de voedselbank is daarom een betere optie. Dit helpt niet mee aan je sales-doelstelling, maar de producten worden niet onnodig vernietigd. Je kan er ook voor kiezen om een actie op te zetten om verkopen een boost te geven. Ook hiervan zijn de kosten hoog en het biedt bovendien geen garantie. Als de actie niet aanslaat kan je hierdoor alleen maar meer kosten maken, dus er zit wel een risico aan. Als laatste is er nog de mogelijkheid om te kiezen voor THT-sampling. Dit is vaak de beste optie.

Waarom THT-Sampling?

THT-sampling kan vaak net zo duur zijn als vernietiging, maar je bereikt er wel de consument mee. Wij krijgen regelmatig aanvragen voor dit soort THT-partijen en proberen hiervoor adequate oplossingen te vinden. In de loop van de tijd hebben wij dan ook steeds meer kanalen waar wij op korte termijn, tegen lage kosten en binnen een korte periode een samplingcampagne kunnen opzetten.
Ook voor deze campagnes gaan wij op zoek naar het juist kanaal, waarbij de consument tijd en behoefte heeft en de positionering van product en kanaal passend is. Indien mogelijk verzorgen wij ook communicatie rondom de campagne, afhankelijk van het kanaal kan dit bijvoorbeeld via een flyer, een toonbankdisplay of online via de nieuwsbrief. Wij zorgen voor merkactivatie met een meetbaar effect. Wij kunnen jou inzichten geven in hoe de consument het product heeft ervaren! Dit doen wij via onze Consumer Insights Application. Dit is ons eigen platform, waar de consument zijn/haar ervaring met jouw product kan delen.

Wanneer je kiest voor THT-sampling bij Lime Factory bereik je dus de consument en kan je ook nog waardevolle inzichten krijgen over hoe de consument het product heeft ervaren en wat de herhalingsaankoopintentie is.

THT-kanalen

In onze database hebben wij kanalen gedefinieerd als THT kanalen als ze binnen twee weken na akkoord de producten kunnen aanbieden aan de consument. Zo kunnen we samplen bij verschillende bakkers, vakantieparken, mode retail, de Monsterbox en nog veel meer!
En mochten wij nog geen passend kanaal in onze database hebben, dan gaan wij op zoek voor jou.

Dus heb jij ook te maken met een THT partij en heb je nog geen oplossing, neem dan gerust contact met ons op. Ook als je op dit moment niet te maken hebt met een THT partij, maar verwacht hier wel mee te maken te gaan krijgen kan het handig zijn om contact met ons op te nemen, zodat we hier alvast op kunnen inspelen.