Is jouw product geschikt voor sampling?

Wil je als fabrikant producten samplen? Bedenk dan eerst of jouw product hiervoor geschikt is. Onderscheidt het product zich, maakt het waar wat het zegt en is de ROI positief? Zo ja, dan is sampling meestal een goed idee! Maar let wel, voor sommige producten is sampling minder interessant. Denk bijvoorbeeld aan producten met hoge kostprijzen of grote en zware producten. Maar er zijn meer redenen waarom je soms beter kunt kiezen voor een andere vorm van activatie dan sampling.

Kosten versus baten

Ten eerste is het verstandig om te kijken naar de mogelijke kosten van een samplingcampagne. Het produceren en versturen van samples kan namelijk aardig oplopen. In sommige gevallen kan het voordeliger zijn om te samplen met het normale product omdat de productiekosten dan lager liggen. Het versturen van een sample kan prijzig zijn wegens de grootte of het gewicht van een product. Wanneer je erover denkt om webshopsampling in te zetten gaan deze verzendkosten niet op, hiermee kun je de sample namelijk meesturen met een bestaande bestelling. Een bijkomend voordeel van webshopsampling is dat de sample direct geconsumeerd of bereid kan worden in de thuisomgeving. Bereken om deze redenen van tevoren hoeveel het samplen van jouw product gaat kosten en of de ROI positief zal zijn.

Herhalingsaankopen

Sampling is met name effectief bij producten die frequent worden gekocht en in een wekelijks patroon voorkomen. Deze Fast Moving Consumer Goods, zoals tussendoortjes of verzorgingsproducten, leveren vaak herhalingsaankopen op. Uit onze ervaring blijkt dat producten zoals ‘koek en snoep’ vaak een hoge productwaardering en herhalingsaankoop intentie hebben. Producten die in een wekelijks voedings- of huishoudpatroon vallen, zijn interessant omdat de kans hierbij groot is dat je een hoge ROI behaalt. Waarschijnlijk wil je de kosten van de sample en de campagne terugverdienen en dat gaat makkelijker wanneer je een product twintig keer per jaar verkoopt in plaats van één keer per jaar.

Welke samplingmethode is passend?

Heb je eenmaal besloten om jouw product te gaan samplen, dan is het belangrijk dat je de juiste sampling methode kiest. Elk product heeft een andere sampling strategie nodig. Zorg er daarom voor dat de consument de sample krijgt op het moment dat hij of zij daar behoefte aan heeft. Bij veel producten is het belangrijk dat een sample direct geprobeerd kan worden. Wanneer dit niet kan en er nog een handeling nodig is om het product te gebruiken, bijvoorbeeld bij een maaltijdcomponent, dan is het een optie om de maaltijd op locatie te bereiden door een sampling team, waarbij de consument het product kan proeven. Hiervoor zijn kosten van de sampling campagne vaak wel hoger. De meest geschikte methode hangt af van de behoefte en locatie van de doelgroep. In een eerdere blog vind je een overzicht van de beste methodes voor de sampling van jouw product.

Grootte en gewicht van de sample

Wanneer een product erg groot of zwaar is, zoals bij een fles frisdrank, is het vaak ook erg kostbaar om te samplen. Ook breekbare producten zoals crackers of beschuit zijn minder geschikt, omdat het veel tijd en geld kost om ze in goede staat bij de consument te krijgen. Uiteraard zijn hier ook oplossingen voor. Bijvoorbeeld door kleine samples te produceren, of door het product in kleine porties aan te bieden. Dit leidt echter wel weer tot hogere kosten voor de sampling campagne, aangezien een sampling team dit moet inschenken en aanbieden. Daarnaast is het belangrijk dat het product levert wat het belooft. Is dit niet het geval, dan zal het geen positieve ROI halen. Alleen wanneer het product direct waarneembare voordelen heeft, is sampling een goede optie. Er bestaat dan een geruime kans dat de consument het product zal gaan kopen en er loyaliteit naar het merk ontstaat.

Onderscheidend vermogen

Sampling werkt vaak goed voor ‘nieuwe’ producten of productvarianten die onderscheidend zijn. Wanneer een product afwijkt van andere producten heeft het in onze ervaring vaak een hogere aankoopfrequentie. Commodity goederen, zoals een pak suiker of meel, zijn niet uniek en daarom niet interessant voor sampling. Ook wanneer je een product samplet wat mensen slechts één keer per jaar gebruiken moet er goed nagegaan worden of een positieve ROI wel behaald kan worden. De kosten van de sample en de campagne moeten uiteindelijk wel terugverdiend worden.

Marge op het product

Producten met hoge productie- of distributiekosten zijn minder geschikt voor sampling. De kans is vaak klein dat de kosten worden terugverdiend. Voordat je een product gaat samplen is het dus verstandig om te kijken naar de winst die je kunt behalen. Oftewel de marge op het product. Wil je bij het opzetten van een sampling campagne een positieve ROI behalen, dan is het belangrijk om rekening te houden met bovenstaande factoren: De kosten van de sample en de campagne, het percentage consumenten dat het product probeert, het percentage dat overgaat tot een herhalingsaankoop, het aantal verkopen per jaar en de marge op het product.

Sampling bij Lime Factory

Sampling werkt het beste als de doelgroep, de context en het gebruiksmoment goed op het product aansluiten. Bij Lime Factory zijn we altijd op zoek naar deze perfecte match. We meten onze samplingcampagnes en kunnen zo de juiste kanalen met de producten verbinden. Wil je er meer over weten? Neem dan contact met ons op.