Lime Factory heeft onlangs een succesvol nieuw cashback-concept ontwikkeld om herhaalaankopen van FMCG-producten te stimuleren. Het gaat om een extensie van het succesvolle Monsterbox-concept. De Monsterbox is een boodschappenpakket waarmee consumenten verleid worden om nieuwe producten te proberen. Door daar nu een cashback-mechanisme aan toe te voegen kunnen wij nu een deel van de Monsterbox-kopers converteren van non user naar frequent buyer.
Vijftig procent cashback op meerdere producten
De Monsterbox is een box vol (vaak nieuwe) producten dat vier keer per jaar wordt uitgebracht in Nederland en België. Kopers van de Monsterbox krijgen de box thuisbezorgd en kunnen de producten proberen en beoordelen. Om herhaalaankopen te stimuleren heeft Lime Factory onlangs voor de Belgische-editie een pilot uitgevoerd waarbij Monsterbox-kopers op vertoon van hun kassabon 50% cashback konden krijgen op meerdere producten uit de Monsterbox.
Avontuurlijke doelgroep
Het nieuwe cashback-concept sluit naadloos aan op de doelgroep en propositie van de Monsterbox. De kopers van de Monsterbox zijn over het algemeen consumenten die geïnteresseerd zijn om nieuwe producten te proberen. In onze communicatie richten we ons ook bewust op deze doelgroep en niet op koopjesjagers. Het is altijd onze intentie geweest om een kwalitatieve doelgroep te bereiken die we kunnen aanzetten tot herhaalaankoop van de producten. Onze nieuwe cashback-actie binnen het al succesvolle Monsterbox-concept is een nieuwe stap om die herhaalaankopen verder te stimuleren. We hebben daarbij bewust voor een gedeeltelijke cashback gekozen omdat we willen dat de kwaliteit van het product de intrinsieke motivatie is om het opnieuw te kopen. Door meerdere producten met een cashback aan te bieden verlagen we de drempel om mee te doen en verhogen we de incentive.
Onderzoek toont hoge herhaalaankoop-intentie
De onderzoeksresultaten van de pilot laten een enorme potentie zien voor dit nieuwe cashback-concept. De aantallen zijn nu nog niet zo hoog, maar de consumenten die hebben deelgenomen zijn zeer enthousiast over de actie. Belangrijker nog is dat maar liefst driekwart van de respondenten aangeeft dat ze dankzij de Monsterbox en de daaraan gekoppelde cashback-actie producten hebben gekocht die ze voorheen niet kochten. Ruim 52% acht het (zeer) waarschijnlijk dat ze die producten vaker gaan kopen. 16,3% zegt deze producten vanaf nu zeker vaker te gaan kopen.
Vooralsnog gratis dienst en ook in Nederland
Lime Factory heeft de cashbacks van de pilot zelf vergoed en zal deze extra service vooralsnog gratis blijven aanbieden aan FMCG-producenten die willen deelnemen aan de Monsterbox. We hebben deelname aan de Monsterbox voor FMCG-producenten altijd laagdrempelig gehouden en we zijn vooralsnog niet van plan om daarvan af te wijken. Behalve het beschikbaar stellen van producten, vragen we geen vergoeding. Ook niet voor de cashback-actie. We zullen het concept de komende tijd verder ontwikkelen, meer inzichten verwerven en meer consumenten enthousiasmeren om deel te nemen.
Interesse of meer weten?
Wil je meer weten over de Monsterbox en de Monsterbox Cashback-actie, aarzel dan niet om contact op te nemen met Chris Hagens. Hij vertelt je er graag meer over.