Waarom een ludieke samplingactie beter werkt

Opvallen, het blijft voor sommige merken een lastige klus. Een samplingbureau kan jou helpen om te zorgen dat jouw product de awareness krijgt die je voor ogen hebt. Voorwaarde is wel dat de samplingactie weldoordacht is. Een samplingbureau dat elke keer dezelfde samplingmethode gebruiken gaat bij consumenten vervelen, zorg dus dat je opvalt met een creatieve en ludieke samplingcampagne.

Wat maakt een sampling campagne ludiek?

Een ludieke samplingcampagne kenmerkt zich doordat het product door het samplingbureau speels en origineel onder de aandacht gebracht wordt. Iets of iemand die speels of origineel is, vinden we doorgaans fris, vernieuwend, bijzonder en vindingrijk. Uit onderzoek blijkt dat mensen het liefst over zichzelf praten. Social media is bij uitstek de plek waar men dit kan doen. Toch is social media een roze bril-versie van het echte leven; alleen de mooie, leuke momenten worden gedeeld. Hier kan een ludieke samplingactie perfect op inspringen. De consument krijgt een sample op een ludieke manier, is verrast door de actie en deelt de gebeurtenis hoogstwaarschijnlijk op social media. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 69% van de mensen informatie deelt om meer waardering te krijgen van hun omgeving.
Je campagne is dus ludiek als deze aan de ene kant origineel, onconventioneel en opvallend is. Aan de andere kant is de campagne geslaagd als het de publiciteit heeft gevonden, zonder dat je hier veel geld voor hebt uitgegeven. Dat wat een samplingcampagne ludiek maakt, is ook gelijk de kracht van de campagne. Goede resultaten behalen met een vernieuwende campagne, zonder veel geld uit te geven aan PR.

Voorbeelden van ludieke sampling campagnes

Om een beeld te krijgen van geslaagde ludieke sampling campagnes, geven we hieronder drie voorbeelden die we erg sterk vinden. Om onszelf niet op de borst te kloppen zijn het expres voorbeelden die niet door ons als samplingbureau bedacht zijn.

De aardappelautomaat van Lay’s

Een product onder de aandacht brengen door één ingrediënt te samplen. Het klinkt als een rare samplingactie, maar Lays sloeg de spijker recht op zijn kop. Bij de deuren van alle deelnemende winkels kreeg de consument een aardappel met sticker als sample. Op de sticker stond een routebeschrijving. Het eindpunt van de route was het gangpad met snacks. Hier stond namelijk de Lay’s aardappelautomaat. De automaat ziet eruit als een snoepautomaat en accepteert alleen aardappel als ‘betaalmiddel’. De aardappel zorgt ervoor dat de automaat gaat werken. Op een animatie is het proces te volgen van de aardappel die binnen zes stappen verandert in een zak chips. Als het proces op de animatie is voltooid, komt er een warme zak chips uit de automaat rollen. Een creatieve manier om mensen te verrassen

De sprookjesboom van Peijnenburg

Een product samplen op de juiste plek, met de juiste aanpassingen. Peijnenburg heeft dit principe helemaal begrepen bij de samplingcampagne van de Peijnenburg ontbijtkoeken. De ‘gewone’ ontbijtkoek bleek niet aantrekkelijk genoeg voor kinderen om als tussendoortje te nemen. Door samen te werken met familiepark Efteling heeft Peijnenburg een Sprookjesboom-ontbijtkoek ontworpen. Er is niets veranderd aan het product, alleen de verpakking is in een ander jasje gestoken. Op de verpakkingen staan zes karakters uit het sprookjesbos waar mee gespeeld kan worden. Hiernaast staan er enkele sprookjesboom-spelletjes op de Peijnenburg website.
Peijnenburg heeft goed gezien dat hetzelfde product met een iets andere verpakking al voor een enorm verschil kan zorgen. De sprookjesboom als locatie van samplen maakt deze sampling campagne helemaal af.

De gepersonaliseerde samples van Coca Cola

Een andere ludieke campagne was de ‘Share-a-Coke-with-campagne’ van Coca Cola. Op diverse plekken stonden promotieteams klaar om jou een gratis koel blikje of flesje Coca Cola te geven. Maar niet zomaar een blikje of flesje, maar eentje met jouw naam daarop of die van jouw vriend of vriendin. Door een naam in te typen op een speciale Coca Cola automaat kon je jouw gepersonaliseerde blikje of flesje ontvangen. Het resultaat van deze campagne dat heel veel mensen op social media zichzelf met hun gepersonaliseerde Coca Cola lieten zien.

Ook bij Lime Factory kun je terecht voor een ludieke samplingcampagne

Wil je ook een ludieke samplingactie opzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ook wij kunnen je helpen met een ludieke samplingcampagne. Door ons grote netwerk kunnen wij snel een juiste locatie vinden voor jouw samplingactie. De uitvoering van de campagne nemen we uit handen. Bekijk ons uitgebreide portfolio of neem contact op voor de mogelijkheden van jouw ludieke sampling campagne.