Wanneer je een samplingcampagne wilt starten, kun je kiezen uit een hoop verschillende methodes. Het kan best lastig zijn om de juiste te kiezen. Bedenk daarom van tevoren goed wat voor product je hebt en wat het doel van de sampling campagne is. Mocht je een wat duurder of specifiek product hebben, dan zou respons-sampling wel eens geschikt kunnen zijn. In deze blog vertellen wij je meer over deze vorm van sampling en hoe je dit succesvol in kunt zetten.
Wat is response-sampling?
Respons-sampling is een vorm van sampling waarbij de consument wordt aangemoedigd om zelf een sample aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan via een magazine of een folder van de supermarkt. Respons-sampling is met name interessant voor de wat prijzigere producten in een specifieke niche. De reden hiervoor is dat er met deze vorm van sampling weinig waste is. Het zou natuurlijk zonde zijn als een duur product niet effectief is.
Er is echter ook een keerzijde van respons-sampling. Soms is er namelijk sprake van koopjesjagers die alle mogelijke samples aanvragen. Niet omdat ze geïnteresseerd zijn, maar omdat ze gratis zijn. Hierdoor heeft de sample uiteindelijk niet het effect waar die voor bedoeld is en is er alsnog waste.
Om dit te voorkomen wordt er bij respons-sampling vaak gebruik gemaakt van producten voor een specifieke doelgroep. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld zelfzorg hulpmiddelen zoals pepermuntolie of crème. Van deze producten zal minder snel misbruik worden gemaakt.
Hoe zet je respons-sampling succesvol in?
Om je te laten zien hoe respons-sampling precies in zijn werk gaat, hebben we een stappenplan opgesteld. Hiermee krijg je een beeld van hoe je deze vorm van sampling het beste in kunt zetten.
Stap 1: Breng jouw product in kaart. Wat voor soort product wil je samplen? Wat is het doel van de sampling? Wat wil je bereiken?
Stap 2: Wat is de doelgroep van jouw product? Maak dit zo specifiek mogelijk zodat deze groep goed bereikt kan worden.
Stap 3: Bedenk of er wellicht soortgelijke producten zijn die dezelfde doelgroep of gebruiksmoment hebben en laat je hierdoor inspireren.
Stap 4: Blijkt jouw product het meest geschikt voor respons-sampling? Dan wordt het tijd om een geschikte locatie te kiezen voor de sample. Kies geschikte folders, magazine of websites uit waar consumenten de sample kunnen aanvragen. Toch liever respons-sampling op aanvraag? Lees hier hoe wij dit aanpakken.
Stap 5: Tot slot is het belangrijk om na de samplingcampagne de resultaten te analyseren. Deze gegevens kun je goed gebruiken voor een eventuele volgende campagne.
Door meerdere samplingcampagnes op te zetten, kom je er uiteindelijk achter wat het beste werkt. Zo kun je steeds specifiekere campagnes gaan voeren en je doel bereiken.
Respons-sampling inzetten via Lime Factory
Heb jij een wat duurder product of een product dat specifiek is voor een bepaalde niche? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat respons sampling kan doen voor jouw product? Lime Factory voorziet je graag van meer informatie en zoekt naar de perfecte match voor jouw producten. Wij denken met je mee en zorgen dat de campagne een succes wordt! Dus aarzel niet om contact met ons op te nemen.