Sampling bij de kapper: voor veel merken interessant

Lime Factory heeft een database met maar liefst 18.000 kanalen (locaties) waar we kunnen samplen. Kanalen waar we een goede relatie mee onderhouden en die onze campagnes enthousiast omarmen. Een van die kanalen betreft de kapper. Een kanaal dat voor veel merken interessant is.

Aantal kappers neemt toe; vooral meer gespecialiseerde kappers

In de afgelopen vijf jaar is het aantal kappers in Nederland met maar liefst 17% gestegen. Dat komt met name doordat er meer vraag is naar gespecialiseerde kappers zoals watergolf-salons, haarwerkspecialisten en kappers die zich richten op doelgroepen zoals kinder- of afro-kapsels en barbiers. Vooral de laatste groep is al jaren zeer sterk in opkomst. Wel moet gezegd worden dat veel kappers als zelfstandigen werken. Nederland telt op dit moment zo’n 20.600 kapsalons, waarvan 35% gevestigd is in Noord- en Zuid Holland.

België vertoont soortgelijke trend
Ook in België neemt het aantal zelfstandige kappers toe en is er ook sprake van specialisatie. Naast barbiers zijn er in België ook veel kappers die zich specialiseren als colorist.

Welke consument bereik je bij de kapper?

Iedereen komt bij de kapper. Per jaar worden er in Nederland zo’n 50 miljoen afspraken bij de kapper gemaakt. Gemiddeld gaan Nederlanders zo’n 7 a 8 keer per jaar naar de kapper. De inflatie is echter wel van invloed. Consumenten stellen hun kappersbezoek uit. Bij mannen duurt het uitstel langer dan bij vrouwen.

Voor welke merken is sampling bij de kapper interessant?

Vanzelfsprekend is sampling bij de kapper een logisch kanaal voor verzorgingsproducten, maar ook voor andere (minder voor de hand liggende) merken is de kapper een uitstekende locatie om je doelgroep te bereiken, zoals:

  • De kapper is een ideale samplingkanaal voor merken die zich willen associëren met genieten, persoonlijke verzorging en/of tijd voor jezelf.
  • Door de sterke specialisatie binnen de kappersbranche is sampling bij de kapper erg interessant voor merken die specifieke doelgroepen willen bereiken. Denk aan merken die zich specifiek richten op mannen (sampling bij de barbier) of merken die zich richten op consumenten met een Caribische of Surinaamse achtergrond.

Voorbeeld van activatiecampagne bij de kapper

Bij de kapper weet je dat jouw sample aandacht krijgt want er is alle tijd en ruimte om de kapper iets over jouw sample te laten vertellen. Wij kunnen er voor zorgen dat de kapper goed gebrieft wordt zodat hij of zij de juiste informatie overbrengt. Daarnaast kan je met bijvoorbeeld een toonbankstandaard (die soms ook op de kapperstafel geplaatst kan worden) zorgen voor langdurige awareness van jouw product.

Een mooi voorbeeld van een succesvolle samplingcampagne bij de kapper is onze case voor Venco Choco D’rop. Voor Venco gingen we op zoek naar kanalen die een sterke relatie hadden met een ‘genietmoment’ of moment voor jezelf. Je kunt deze case via deze link bekijken.

Benchmark van consumenteninzichten bij de kapper

Dankzij onze jarenlange ervaring en continue onderzoek, beschikken wij over een grote database van benchmarkgegevens. Ben je benieuwd naar deze inzichten en wat je aan resultaten bij verschillende kanalen kunt verwachten? Neem dan contact op met Govert Noordman en hij vertelt je er graag meer over.

Meer weten?

Wil je meer weten over sampling bij de kapper of over sampling bij andere retail-locaties? Neem dan contact op met Govert Noordman. Hij vertelt je er graag meer over.


Noot en bronnen: de meest recente cijfers over de inflatie waren voor deze analyse nog niet beschikbaar. Recente gegevens over het aantal Belgische kappersbezoeken waren niet beschikbaar. Bronnen KVK Data-dinsdag en ANKO