Herengracht 562, 1017CH Amsterdam, The Netherlands

Social media en sampling: een krachtige combinatie

phone social

Offline of online marketing, wanneer zet je welke methode in? Deze twee termen worden vaak los van elkaar gezien, maar in de praktijk zijn ze vaak complementair aan elkaar. Een goede social strategie kan het effect van jouw sampling campagne behoorlijk versterken. Sampling is allang niet meer alleen het uitdelen van een plakje worst bij de slager. Door de online technologieën kunnen offline campagnes ook steeds effectiever worden ingezet. Het is mogelijk om online veel data te verzamelen en met deze data kunnen sampling campagnes veel gerichter worden uitgevoerd. Daarnaast kan social media marketing jouw sampling campagne ook een boost geven. In dit artikel vertellen we hoe social media je sampling campagne voor, tijdens en na het samplen kan versterken.

Hoe social media je sampling campagne kan versterken

Steeds meer bedrijven gebruik van social media, maar bij het communiceren van een sampling campagne wordt de campagne vaak niet op de sociale kanalen gedeeld, wat een gemiste kans is. Het inzetten van social media kan namelijk een goede ondersteuning zijn aan de communicatie  van een sampling campagne. Zo kun je social media voor, tijdens en na de sampling campagne versterken.

Voor: gebruik social media om doelgroep op de hoogte te stellen

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zeker als het om gratis producten gaat. Iemand die weet dat er over een week een interessant product gratis te proberen is, houdt hier rekening mee. Door de campagnete communiceren via je social media kanalen, breng je in ieder geval de volgers van je pagina’s op de hoogte van de campagne. Deze mensen zijn al verbonden met je merk en zijn dus benieuwd wat voor nieuw of verbeterd product je hebt.

Maar hoe bereik je mensen die jouw social pagina’s nog niet volgen? Dit zou je kunnen doen door gebruik te maken van je huidige volgers. Spoor ze bijvoorbeeld aan om vrienden te taggen die de sampling campagne moeten zien. Daarnaast kan je een social ad campagne inzetten. Tegenwoordig kan je heel gericht targetten op jouw doelgroep. Via Facebook en Instagram is het mogelijk om te targeting op basis van demografische gegevens, locatie, interesses en gedrag. Daarnaast kan je een vergelijkbare doelgroepen aanmaken, hiermee kan je je richten op een nieuwe doelgroep, die vergelijkbare kenmerken hebben van jouw huidige klanten.

Een advertentie campagne kan je ook op een andere manier inzetten om jouw doelgroep heel gericht te bereiken. Dit kan door middel van Facebook Leadadvertenties. Deze advertenties maken het mogelijk om jouw doelgroep te bereiken met huis-aan-huis sampling. Door de geavanceerde targeting mogelijkheden van Facebook kan je je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Door middel van een advertentie bied jij een gratis sample van jouw product aan. Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, opent er een formulier waarbij zij alleen hun adres hoeven in te vullen voordat het formulier verzonden kan worden. Met deze manier van adverteren bereik je alleen de mensen die precies binnen jouw doelgroep vallen en openstaan voor het proberen van jouw product. Het grote voordeel hiervan is dat er veel minder waste is. Hierdoor kan het resultaat van je sampling campagne enorm toenemen.

Let op: targeten en retargeten op Facebook of andere social media kanalen kan ingewikkeld zijn, zorg dus dat je een kenner inschakelt of de kennis intern hebt.

Tijdens: spoor ontvanger aan te delen, liken en te volgen!

Worden je producten gesampled in een winkel of ergens op straat? Zorg dan dat de ontvanger van de sample wordt getriggerd om de sampling campagne te delen op zijn social media kanalen. De ontvanger van de sample volgt of deelt sneller als hij wordt aangespoord door een persoon in plaats van een tekst op een flyer of website. Verzin een actie waarbij de deler een beloning krijgt of kan krijgen.

Na: referral marketing na sampling campagne

De sampling campagne hoeft niet afgelopen te zijn als er geen samples meer op locatie zijn. Maak na het uitdelen van de samples gebruik van een referral marketing programma, waarbij je de ontvanger van de sample de kans biedt om via social media een sample naar zijn vrienden te sturen. Als de ontvanger tevreden is over de sample, is het mogelijk dat hij zijn vrienden wil laten profiteren van een gratis sample.

Ook bij een referral programma geldt dat iemand sneller je merk promoot als hier een beloning tegenover staat. Een actie kan bijvoorbeeld zijn dat je promoter een gratis product krijgt als hij drie van zijn vrienden via social media uitnodigt om een sample te proberen. Op deze manier wordt je sampling campagne via social media steeds verder versterkt, waardoor je een sneeuwbaleffect krijgt.

Starten met sampling?

Wil jij jouw product onder de aandacht brengen? Wij zorgen voor extra aandacht en publiciteit middels de website, onze social media kanalen en mailings. De sampling wereld ontwikkelt zich snel en jij kan daar gebruik van maken. Bekijk onze website of neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Laat een reactie achter