Social media en sampling: een krachtige combinatie

De combinatie van social media en sampling is een mooi voorbeeld van een samenkomst van offline en online marketing. Sampling is allang niet meer alleen het uitdelen van een plak worst bij de slager. Door het internet kan er steeds meer data worden verzameld en kunnen sampling campagnes veel gerichter worden uitgevoerd. In deze blog kun je lezen hoe social media je sampling campagne voor, tijdens en na het samplen kan versterken en geven we een paar voorbeelden van leuke social sampling campagnes.

Hoe social media je sampling campagne kan versterken

Zoals bekend maken steeds meer bedrijven gebruik van social media. Bij het communiceren van een sampling campagne wordt de actie vaak op de sociale kanalen gedeeld. Helaas weet een groot deel niet hoe ze dit op een effectieve manier aan kunnen pakken, terwijl social media een grote rol kan hebben in de slagingskans van een campagne. Hiernaast is een sampling campagne via social media ideaal om gericht op je doelgroep te targeten. Zo kun je social media voor, tijdens en na de sampling campagne versterken.

Voor: gebruik social media om doelgroep op de hoogte te stellen

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zeker als het om gratis producten gaat. Iemand die weet dat er over een week een interessant product gratis te proberen is, houdt hier rekening mee. Door de actie te communiceren via je social media kanalen, breng je in ieder geval de volgers van je pagina’s op de hoogte van de actie. Deze mensen zijn al verbonden met je merk en zijn dus benieuwd wat voor nieuw of verbeterd product je hebt.

Om ook mensen uit je doelgroep te bereiken die je pagina’s nog niet volgen, kun je allereerst gebruik maken van je huidige volgers. Spoor ze bijvoorbeeld aan om vrienden te taggen die de sample actie moeten zien. Ook kun je adverteren via je social kanalen. Hiermee ben je in staat om voor een bepaald bedrag gericht te targeten op leeftijd, woonplaats en interesses. Ga je make-up samplen in een Amsterdams winkelcentrum? Target dan op vrouwen, tussen de 15 en 30 jaar, woonachtig in Amsterdam of op vrouwen die andere grote merken volgen, bijvoorbeeld Maybelline. Verhoog het aantal afgenomen samples onder je doelgroep en zorg dat mensen op social media over je actie praten.

Let op: targeten en retargeten op Facebook of andere social media kanalen kan ingewikkeld zijn, zorg dus dat je een kenner inschakelt of de kennis intern hebt.

Tijdens: spoor ontvanger aan te delen, liken en te volgen!

Worden je producten gesampled in een winkel of ergens op straat? Zorg dan dat de ontvanger van de samplen wordt getriggerd om de sample actie te delen op zijn social media kanalen. De ontvanger van de sample volgt of deelt sneller als hij wordt aangespoord door een persoon in plaats van een tekst op een flyer of website. Verzin een actie waarbij de deler een beloning krijgt of kan krijgen.

Na: referral marketing na sample actie

De sample actie hoeft niet afgelopen te zijn als er geen samples meer op locatie zijn. Maak na het uitdelen van de samples gebruik van een referral marketing programma, waarbij je de ontvanger van de sample de kans biedt om via social media een sample naar zijn vrienden te sturen. Als de ontvanger tevreden is over de sample, is het mogelijk dat hij zijn vrienden wil laten profiteren van een gratis sample.

Ook bij een referral programma geldt dat iemand sneller je merk promoot als hier een beloning tegenover staat. Een actie kan bijvoorbeeld zijn dat je promoter een gratis product krijgt als hij drie van zijn vrienden via social media uitnodigt om een sample te proberen. Op deze manier wordt je sample actie via social media steeds verder versterkt, waardoor je een sneeuwbaleffect krijgt.

Voorbeelden van out-of-the-box social sampling campagnes

Om je te inspireren voor een eigen social media actie, laten we hieronder twee originele acties zien waar social media en sampling perfect samenkomen.

De social-shops van Kellogg’s

In deze winkel van ontbijtgranenmerk Kellogg’s was geld niets waard. In de social-shops (Tweetshop in Londen en Instashop in Zweden) kon je alleen de producten proberen als je een tweet of instagram post publiceerde over de actie of één van de producten. Het resultaat?

De media was lyrisch over de Tweetshop in Londen! Er werden meer dan 400 uitingen gedaan in de verschillende media. De personen die een sample ontvingen door een tweet te sturen, gingen bij een reactie op deze tweet ook daadwerkelijk het gesprek met een volger aan. Een bijkomend en misschien wel het grootste voordeel voor deze actie was dat de retailers ook enorm positief waren over de nieuwe smaken van Kellogg’s.

In Zweden werd voor een Instashop gekozen, omdat Instagram daar meer wordt gebruikt dan Twitter. Er werden in de shop, die op een druk station stond, in ruil voor een foto samples weggegeven.

Pay-with-a-tweet vending machine van BOS

Waar Kellogg’s een social store opende, maakte het merk BOS gebruik van een social vending machine. De automaat gaf gratis blikjes weg, in ruil voor een tweet over de blikjes ijsthee van het Zuid-Afrikaanse merk. Met de hashtag #BOSTWEET4T werd BEV (de naam van de interactie automaat) geactiveerd om een blikje naar keuze te geven.

Starten met sampling?

Wil jij jouw product onder de aandacht brengen? Wij zorgen voor extra aandacht en publiciteit middels de website, onze social media kanalen en mailings. De sampling wereld ontwikkelt zich snel en jij kan daar gebruik van maken. Bekijk onze website of neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Laat een reactie achter