Wat is respons sampling en hoe zet je dit succesvol in?

response sampling

Wanneer je een sampling campagne wilt starten, kun je kiezen uit een hoop verschillende methodes. Het kan best lastig zijn om de juiste te kiezen. Bedenk daarom van tevoren goed wat voor product je hebt en wat het doel van de sampling campagne is. Mocht je een wat duurder of specifiek product hebben, dan zou respons sampling wel eens geschikt kunnen zijn. In deze blog vertellen wij je meer over deze vorm van sampling en hoe je dit succesvol in kunt zetten.

Respons sampling

Respons sampling is een vorm van sampling waarbij de consument wordt aangemoedigd om zelf een sample aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan via een magazine of een folder van de supermarkt. Respons sampling is met name interessant voor de wat prijzigere producten in een specifieke niche. De reden hiervoor is dat er met deze vorm van sampling weinig waste is. Het zou natuurlijk zonde zijn als een duur product niet effectief is..

Er is echter ook een keerzijde van respons sampling. Soms is er namelijk sprake van koopjesjagers die alle mogelijke samples aanvragen. Niet omdat ze geïnteresseerd zijn, maar omdat ze gratis zijn. Hierdoor heeft de sample uiteindelijk niet het effect waar die voor bedoeld is en is er alsnog waste.

Om dit te voorkomen wordt er bij respons sampling daarom vaak gebruik gemaakt van producten voor een specifieke doelgroep. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld zelfzorg hulpmiddelen zoals pepermuntolie of crème. Van deze producten zal minder snel misbruik worden gemaakt.

Succesvol inzetten

We noemden het hierboven al even: respons sampling is met name in te zetten voor de wat duurdere of specifieke producten in een bepaalde niche. Het is dus lang niet geschikt voor alle producten. Het is daarom goed om van tevoren te bedenken wat voor soort product je hebt en welke methode van sampling hiervoor geschikt is.  

Om je te laten zien hoe respons sampling precies in zijn werk gaat, hebben we een stappenplan opgesteld. Hiermee krijg je een beeld van hoe je deze vorm van sampling het beste in kunt zetten.

Stap 1: Breng jouw product in kaart. Wat voor soort product wil je samplen? Wat is het doel van de sampling? Wat wil je bereiken?

Stap 2: Wat is de doelgroep van jouw product? Maak dit zo specifiek mogelijk zodat deze groep goed bereikt kan worden.

Stap 3: Bedenk of er wellicht soortgelijke producten zijn die dezelfde doelgroep of gebruiksmoment hebben en laat je hierdoor inspireren.

Stap 4: Blijkt jouw product het meest geschikt voor respons sampling? Dan wordt het tijd om een geschikte locatie te kiezen voor de sample. Kies geschikte folders, magazine of websites uit waar consumenten de sample kunnen aanvragen. Toch liever respons sampling op aanvraag? Lees hier hoe wij dit aanpakken. 

Stap 5: Tot slot is het belangrijk om na de sampling campagne de resultaten te analyseren. Deze gegevens kun je goed gebruiken voor een eventuele volgende campagne.

Door meerdere sampling campagnes te doen, kom je er uiteindelijk achter wat het beste werkt. Zo kun je steeds specifiekere campagnes gaan voeren en je doel bereiken.

Voorbeelden respons sampling

Zoals we al eerder noemden zijn medische zelfzorg middelen een goed voorbeeld van producten die geschikt zijn voor respons sampling. Uiteraard zijn er een tal van andere producten geschikt voor respons sampling, zoals de respons sampling campagne voor Santa Maria

Daarnaast zijn zogeheten samples op aanvraag een goed voorbeeld van respons sampling. Wanneer een consument duidelijk interesse moet tonen en moeite moet doen om een sample te ontvangen, is hier sprake van. Consumenten kunnen de sample dan online bestellen maar moeten hiervoor wel een aantal gegevens invoeren. Het voordeel hiervan is dat je de consument na afloop om feedback kunt vragen, je hebt hun gegevens immers al!

Respons sampling inzetten via Lime Factory

Heb jij een wat duurder product of een product dat specifiek is voor een bepaalde niche? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat respons sampling kan doen voor jouw product? Lime Factory voorziet je graag van meer informatie en zoekt naar de perfecte match voor jouw producten. Wij denken met je mee en zorgen dat de campagne een succes wordt! Neem gerust contact met ons op via de website. 

Laat een reactie achter