De marketingkracht van geld terug acties

Geld terug acties (ook wel cashbacks genoemd) zijn een krachtig marketinginstrument om mensen kennis te laten maken met je product. Bij een geld terug actie kan de consument een product in de winkel kopen en vervolgens het aankoopbedrag (gedeeltelijk) terugkrijgen door de kassabon te uploaden. Er zitten verschillende voordelen aan zo’n geld terug actie.

Het werkt drempelverlagend

Een geld terug actie werkt drempelverlagend. Wanneer een consument jouw product wel kent is het niet vanzelfsprekend dat hij of zij jouw product ook gaat kopen. Dat kan zijn omdat hij trouw is aan een ander merk, niet bekend is met het soort product, of het een te hoge prijs vindt. Dit zijn drempels van de consument die je moet proberen weg te nemen en daar kun je een geld terug actie goed voor inzetten. Omdat de consument het aankoopbedrag terugkrijgt wordt er sneller tot aankoop overgegaan.

Het verhoogt de rotatie

Een geld terug actie werkt perfect voor het verhogen van de rotatie. Tijdens de looptijd van de actie zal de rotatie bij zowel bestaande als nieuwe klanten enorm toenemen. Dit komt doordat de drempels zijn verlaagd. Daarnaast kan je een geld terug actie ook inzetten om de band met de retailer te versterken.

Het zorgt voor meer herhalingsaankopen

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de consument jouw product vaker gaat kopen. Doordat de consument het hele aankoopproces doorloopt tijdens een geld terug actie, zijn ze eerder geneigd om over te gaan tot een herhalingsaankoop. De consument weet nu waar het product ligt en hoeveel het product kost. Ook heeft de consument het product al een keer geprobeerd, dus de drempels die er eerst waren zijn nu verlaagd, of zelfs verdwenen.

Je verzamelt data met een geld terug actie

Een ander voordeel aan een geld terug actie is dat je er relevante data mee kan verzamelen. Bij het uploaden van de kassabon moet de consument bepaalde gegevens achterlaten. Het begint al bij het e-mailadres, dit is hét moment om te vragen of ze geïnteresseerd zijn in andere marketing uitingen. Bij Lime Factory bieden we geld terug acties aan via ons eigen platform Kassabonkorting.nl. Tijdens een geld terug actie verzamelen we verschillenden gegevens. Hierbij moet je denken aan leeftijd, aankoopdatum, aankoop winkel en verdeling per product. Naast deze gegevens is het mogelijk om onze Consumer Insight Application hieraan te koppelen. Hiermee krijg je inzichten in o.a. productwaardering en herhalingsaankopen. Bovendien hebben wij een database opgebouwd die het mogelijk maakt om heel gericht te targeten op een bepaalde doelgroep. Door deze data in te zetten kunnen we nog betere resultaten behalen. Ook kunnen we met behulp van technologieën aan de hand van de kassabon analyseren welk product er het meest wordt gekocht naast het actieproduct. De bon kan ook inzicht geven in de vraag ‘gaan mensen speciaal naar de winkel voor een geld terug actie’? Of combineren ze dit tijdens hun wekelijkse boodschappen? Zo kan je dus inzicht krijgen in het winkelgedrag van de consument.

Goed te combineren met andere activaties

Wist je dat geld terug acties goed te combineren zijn met andere activaties? Je kan je actie namelijk koppelen aan een online activatie zoals een influencer campagne. Daarnaast is het mogelijk om een geld terug actie te combineren met andere winkelvloer activaties zoals sampling of plaatsing van displays. Een dergelijke allround activatie campagne zorgt voor een hoger resultaat omdat de verschillende elementen elkaar versterken. Een voorbeeld: je wilt meer awareness creëren en de rotatie verhogen? Zet dan eerst een sampling campagne in. Plaats displays de winkels om de awareness te verhogen en eindig je campagne met een geld terug actie. Doordat de awareness in de voorgaande weken is verhoogd, zal de rotatie tijdens de geld terug actie ook toenemen. Om te zien hoe dit in de praktijk werkt kun je onze allround activatie campagne voor MAOAM bekijken. Kies je platform Lime Factory biedt veel verschillende mogelijkheden voor een geld terug actie. Zo kun je jouw actie plaatsen op een platform zoals Kassabonkorting, maar je kunt er ook voor kiezen om een actie vanuit jouw merknaam op te zetten. Wij doen dit dan door de geld terug actie te integreren in jullie eigen online omgeving. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.