MadeGood

Hoe een samplingactie in combinatie met een display-campagne zorgt voor hogere rotatie

De opdracht van MadeGood was simpel: zorg voor een aanzienlijk hogere rotatie van onze repen bij Jumbo supermarkten door een samplingcampagne in combinatie met een winkelvloeractivatie op te zetten.

Aanpak

Het inzetten van sampling in combinatie met een ander actiemechanisme, zoals een display- of cashback-campagne is een zeer effectieve manier om de rotatie (en penetratie) te verhogen. Je kunt de verschillende mechanismes elkaar laten opvolgen, zoals we dat eerder bij Knoppers gedaan hebben. Maar je kunt ze ook gelijktijdig inzetten, zoals we in dit geval bij MadeGood hebben gedaan.

POS-materialen & supermarkten
We ontwikkelden voor MadeGood diverse POS-materialen, zoals vloerstickers, schapkaarten en wobblers en zorgden ervoor dat die materialen bij de geselecteerde Jumbo-filialen werden afgeleverd. Dankzij ons uitgebreide netwerk van franchise supermarkten hadden we die snel gevonden.  Waarbij we ook gezorgd hebben voor een representatieve spreiding over het gehele land. Dat wil zeggen dat we meer supermarkten selecteerden in de Randstad ten opzichte van dun bevolkte delen van het land. 

Consumentenonderzoek
Bij iedere sample deelden we ook een flyer uit waarop een oproep stond om deel te nemen aan een kort onderzoek. De flyer kon men in veel gevallen ook vinden bij het schap van MadeGood. 

Resultaten

We hebben de resultaten van deze gecombineerde sampling- en display-campagne op verschillende manieren meetbaar gemaakt. 

Inzicht in verkoopcijfers
Allereerst hebben we bij verschillende deelnemende Jumbo-filialen de verkoopcijfers van MadeGood opgevraagd. We hebben gekeken naar verkoopcijfers voor de campagne, tijdens de campagne en er na, en zagen een uplift van 178% . Vanzelfsprekend hebben we ook cijfers opgevraagd van filialen die niet hadden deelgenomen aan de actie. 

Consumer Insights
Daarnaast hebben we de resultaten van ons consumentenonderzoek uitgewerkt en gepresenteerd. MadeGood kreeg van ons o.a. uitgebreide en verdiepende inzichten in de waardering, kans op herhalingsaankoop en doelgroep-analyse. Dankzij ons uitgebreide databank aan onderzoeksgegevens van vergelijkbare producten konden we de MadeGood resultaten vergelijken met onze benchmark. 

 

 

Bekijk vergelijkbare cases

Laten we samenwerken!

Laat ons weten wat we voor je kunnen doen, dan nemen we spoedig contact met je op.






    Chris Hagens Lime Factory