De kracht van webshop sampling: 4 voorbeelden

Webshop sampling is een van de nieuwste manieren om producten te samplen. Het samplen bij online webshops is de laatste jaren steeds populairder geworden en naar verwachting zal deze populariteit de komende jaren toenemen. In deze blog leggen we uit wat webshop sampling precies is en wat de voordelen zijn. Hierna geven we vier voorbeelden van geslaagde webshop sampling campagnes.

Webshop-sampling

Wat is webshop sampling?

Webshop sampling is het toevoegen van een gratis sample bij een bestelling op een webshop. Net als bij de andere vormen van sampling is ook bij webshop sampling de match met het verstuurde product erg belangrijk. Op deze manier kun je de juiste doelgroep bereiken en iets extra’s bieden. Eigenlijk zijn er bij deze vorm van sampling drie winnaars. De webshop kan zijn klanten verrassen met een gratis product, het merk van het gesamplede product kan zijn product onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep en de consument is blij, omdat hij meer krijgt dan verwacht.

Naast het samplen leent webshop sampling zich goed voor het verkrijgen van feedback. Enkele dagen na het ontvangen van de sample krijgt de consument een mail met daarin vragen over het product. Met deze informatie kan het product verbeterd worden. Uit onderzoek blijkt dat de open rate van een webshop sample maar liefst 99% is!

De voordelen van webshop sampling

Hoewel webshop sampling al zorgt voor een tevreden consument, webshop en merk, heeft het nog een aantal andere voordelen. Met webshop sampling:

    • Kun je grote hoeveelheden samplen in een korte periode. Zeker bij webshops die veel producten per dag verzenden, kun je snel een groot deel van je doelgroep bereiken.
    • Heb je weinig kosten. Een volledige stand op locatie met 5 mensen die samples uitdelen? Dat kan flink in de kosten oplopen. Bij webshop sampling heb je nagenoeg geen kosten. De verzending van de samples wordt vaak betaald door de webshop. Ook heb je geen extra kosten aan een promotieteam, stand of andere zaken.
    • Kun je op basis van verzamelde feedback de marketingplannen beter afstemmen. Door middel van het feedbackprogramma krijg je als merk inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep. Op basis van deze inzichten kunnen de marketingplannen aangescherpt worden of kan het product geupgrade worden.

4 voorbeelden van webshop sampling campagnes

Om je een duidelijk beeld te geven van webshop sampling, hebben we hieronder vier voorbeelden verzameld.

1: Dove Men+Care bij sport/mode webshops

Zweten, het overkomt ons helaas allemaal. Tijdens het sporten is zweten normaal, maar tijdens de dagelijkse bezigheden is het niet gewenst. Bij Dove weten ze dit natuurlijk ook. Daarom heeft Dove voor de Men+Care deodorant een sampling campagne opgezet bij de Intersport en andere sport en mode webwinkels. De deodorant werd zowel online als offline meegestuurd of meegegeven.

2: Herbamare bij kookwebshops

De sampling campagne van Herbamare Kruidenzout is een perfect voorbeeld van ‘moment sampling’. Het kruidenzout werd namelijk gesampled toen de doelgroep hier ook daadwerkelijk behoefte en tijd voor had. Bij webshops als Goedemorgenontbijtservice, Cook&Co, en Cookinglife werd het zout meegestuurd. Bij de ontbijtservice webshops kon de consument het zout gelijk gebruiken en ook bij de kookwebshops kon de ontvanger gelijk aan de slag met het nieuwe kookgerei en het kruidenzout. Deze goede aansluiting op het gebruiksmoment maakt dit een zeer geslaagde webshop sampling campagne.

 

3: Garnier bij Studystore

Lime Factory heeft voor Garnier een sampling campagne opgezet bij de webshop van Studystore. Garnier SkinActive PureActive Charcoal is een anti-puistjes scrub dat puistjes deactiveert. Consumenten ontvangen dit fijne product van Garnier bij elke online bestelling bij Studystore. De specifieke doelgroep wordt succesvol bereikt, namelijk jong volwassenen. De actie is gecommuniceerd door middel van een flyer. Op de flyer staat een actie dat ze bij de aankoop van het product 25% korting ontvangen.

4: Haust bij Grandcruwijnen

Wanneer eten we het liefst een toastje? Haust denkt tijdens het drinken van een heerlijke fles wijn. Daarom heeft Haust zijn Toast Rustique Rozijn & Cranberry via de webshop van Grandcruwijnen gesampled. Bij iedere wijnfles ging er een zak rozijn & Cranberry Toast in de doos. Op de meegestuurde flyer werd er uitgelegd hoe je de toast het best kon bereiden en werd het feedbackprogramma aangejaagd. Bij het invullen van het feedbackprogramma maakte je kans op een Haust Borrelpakket. De banner op de website en de nieuwsbrief van Grandcruwijnen zorgde voor meer awareness van de actie.

Bekijk de mogelijkheden voor webshop sampling

Het is duidelijk dat veel producten baat kunnen hebben bij webshop sampling. Wil je meer weten over de mogelijkheden van webshop sampling? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of bekijk de website.

Laat een reactie achter