Sampling en maaltijdcomponenten: hoe pak je dat aan?

Santa Maria Weber workshop

Een goede sampling campagne heeft alles te maken met timing. Al is je product nog zo mooi, lekker of goed, samplen op het verkeerde moment is funest voor de resultaten. Zeker bij het samplen van maaltijdcomponenten is de juiste tijd en plaats erg belangrijk. Mocht de consument behoefte hebben aan de sample, dan moet deze ook nog eens de tijd hebben om te wachten op de bereiding. Lees in deze blog waar je op moet letten bij het samplen van maaltijdcomponenten en bekijk vier voorbeelden van geslaagde sampling van deze componenten.

Het samplen van maaltijdcomponenten

Om met het samplen van maaltijdcomponenten te beginnen, bedenk je eerst wat het doel is van de campagne. Een doel is bijvoorbeeld het meten van de productwaardering of het vergroten van de naamsbekendheid. Hierna bepaal je wie de doelgroep is van de campagne. Wat wil je met het onderzoek bereiken en welke potentiële consumenten wil je beter in kaart brengen? Wanneer je lukraak samples uitdeelt, zullen de resultaten van het onderzoek weinig opleveren.

Nu je de doelgroep in kaart hebt gebracht, is het de kunst om deze op de juiste locatie te bereiken. Houd hierbij rekening met de leeftijd, het gedrag en de interesses van de doelgroep. Heeft jouw doelgroep interesse in een bepaalde muzieksoort? Sample dan op en rond muziekfestivals met deze muzieksoort. Als je de juiste locatie gevonden hebt, moet je zorgen voor een goede timing. Misschien komt een groot deel van je doelgroep wel op de locatie, maar hebben ze helemaal geen tijd om een sample te proeven.

Het vinden van het juiste moment is zeker bij het samplen van maaltijdcomponenten erg lastig. Vaak wordt de maaltijdcomponent ter plekke bereid, wat enige wachttijd van de consument vereist.

Maaltijdcomponenten samplen: 4 voorbeelden

Het samplen van een maaltijdcomponent vergt dus, zoals hierboven vermeld, voorbereidend werk. Zie in de vier onderstaande voorbeelden hoe je het samplen van maaltijdcomponenten op de juiste manier aanpakt en doe inspiratie op voor je eigen campagne.

1. Sampling in een welkomstpakket

Sample bij de doelgroep wanneer deze de tijd heeft en openstaat voor nieuwe dingen. Het klinkt moeilijk, maar met een sampling campagne in een welkomstpakket is dit mogelijk. Een voorbeeld waar een welkomstpakket ingezet kan worden is bij vakantieparken.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld van het samplen via een welkomstpakket zijn de welkomstpakketten van Center Parcs. De doelgroep is bekend, namelijk gezinnen met kinderen. Hier komt bij dat de gezinnen in de vakantiemodus staan en dus tijd hebben voor de samples. Op basis van de resultaten in het verleden kun je als marketeer bepalen of het welkomstpakket iets voor jouw product is. Bekijk hieronder enkele statistieken van het welkomstpakket bij Center Parcs.

2. Winkelsampling

Het samplen op de winkelvloer is de meest voorkomende vorm van sampling bij maaltijdcomponenten. De winkel is immers de plek waar de consument producten koopt. Toch heeft een consument niet altijd zin en tijd om tijdens het boodschappen doen een sample te proeven. Zorg dus dat je het de consument zo makkelijk mogelijk maakt. Een gratis maaltijdcomponent to go is aantrekkelijk voor bijna iedereen.

Voorbeeld

Het merk YumYum heeft dit principe goed begrepen en zette een sampling campagne op bij de filialen van De Echte Groenteman. Bij elke bestelling kreeg de consument een gratis zakje YumYUm wok noodles mee. YumYum bedient met deze winkelsampling dus niet alleen consumenten die de tijd nemen voor de boodschappen, maar ook de snelle shoppers.

3. Samplen bij de mensen thuis

Het is tegenwoordig ook mogelijk om bij de mensen thuis te samplen zonder langs de deuren te gaan. Het grote voordeel van thuissampling is dat de consument zelf beslist wanneer deze tijd heeft om jouw sample te proberen. In plaats van de consument te ‘overvallen’ met een sample, laat je de consument zelf de tijd indelen.

Voorbeeld

De Monsterdoos geeft jou de mogelijkheid om bij de consument thuis te samplen. In de Monsterdoos zitten verschillende producten die de gezinnen met familie thuis kunnen proberen. Zeker voor maaltijdcomponenten die bereiding vereisen is dit een goede oplossing. Er worden in totaal 7.000 Monsterdozen afgeleverd door het hele land. Hiernaast worden de producten in de Monsterdoos ook online uitgelicht.

4. Webshopsampling

Deze vorm van sampling wordt steeds populairder. De consument krijgt bij een bestelling op een website een gratis sample meegestuurd. Hierbij is het belangrijk dat het gesamplede product een toegevoegde waarde kan bieden aan het product dat de consument heeft besteld. Een gratis maaltijdcomponent bij een kledingstuk versterkt elkaar niet.

Voorbeeld

Santa Maria testte door middel van webshopsampling de productwaardering van de Santa Maria BBQ Sauce. Bij een bestelling op de website van BBQkampioen kreeg de consument een gratis Santa Maria BBQ Sauce meegestuurd. Voor de feedback van deze samplingactie werd er een flyer meegestuurd die uitleg gaf over het feedbackprogramma.

Hulp nodig bij je sampling campagne?

Wil je je naamsbekendheid vergroten, je productwaardering onderzoeken of meer verkopen per maand? Dan is een sampling campagne een middel om dit te verwezenlijken. Hulp nodig bij het opzetten van een sampling campagne? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Laat een reactie achter